جلفا شهر ایمن شد

مسوولان تجربیات خود را منتقل کنند

رئیس مرکز بین‌المللی جوامع ایمن در ایران در این مراسم گفت: منطقه آزاد ارس از دو سال قبل برای پیوستن شهر جلفا به این شبکه تلاش‌های خود را آغاز کرده که ظرف دو سال توانست به این امر دست یابد که این در سایه برنامه‌ریزی‌های مناسب در حوزه‌هایی همچون فضای سبز، فضای شهری، ایمنی ترافیک و دیگر بخش‌ها عملی شد. همایون صادقی ادامه داد: خوشبختانه مسوولان این شهر و حتی امام جمعه آن نیز ارزش بالایی برای ایمنی جامعه و اجرای برنامه‌هایی در راستای آن قائل هستند و دغدغه‌های خوبی در این زمینه دارند که می‌تواند باعث پیشرفت باشد. وی انجام طرح‌های بسیار خوب در زمینه ایمنی محیط و جاده با شیوه‌های علمی و با استفاده از اطلاعات جی‌ای‌اس در فضای داخل و بیرون شهر را در ایران کم‌نظیر دانست. صادقی ادامه داد: البته شهر جلفا نباید در موقعیت کنونی خود درخصوص شبکه جهانی جوامع ایمن متوقف شود؛ بلکه برای رسیدن به شرایط بهتر باید هر زمان تلاش کرد حتی این شهر می‌تواند به‌عنوان الگویی برای شهر‌ها و کشور‌های همسایه مطرح شود و به انتقال تجربیات خود به این مناطق اقدام کند.

 بهبود شرایط سلامت محیط، تعیین‌کننده

کریستف‌هاملمان نیز پیوستن جلفا به این شبکه جهانی را اتفاق مبارکی برای ایران دانست و گفت: این یک طرح جهانی بوده و خوشبختانه اکنون جلفا به‌عنوان نماینده‌ای از ایران در آن دخیل خواهد بود. نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با تاکید بر توجه به بهبود شرایط محیطی در تمامی جوامع، این را تعیین‌کننده در زندگی نسل‌های بشری دانست و گفت: در شبکه جهانی شهر ایمن، سلامتی به‌عنوان پیش‌شرط و نتیجه توسعه پایدار مطرح است. وی با تاکید بر پیشگیری در حوزه سلامت گفت: برای رسیدن به شاخص‌های مناسب در حوزه سلامت باید با تمام بخش‌ها و نهاد‌ها تعامل و همکاری ایجاد شود و در این بین اهمیت ویژه‌ای برای پیشگیری قائل شد. هاملمان ادامه داد: از هر گونه همکاری بین دولت و سازمان بهداشت جهانی استقبال می‌کنیم؛ چراکه دولت مهم‌ترین رکن در اجرایی شدن طرح‌هایی برای توسعه سلامت بوده و باید با دیدی گسترده نسبت به اجرایی شدن این طرح‌ها اقدام کند.

راهکاری برای کاهش حوادث

رئیس شبکه جهانی جامعه ایمن نیز در این مراسم با اشاره به تجربه تلخ جوامع در میزان مرگ و میر در جریان حوادث گفت: قانون در این بخش به تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد؛ بلکه باید در کنار آن، آموزش‌هایی به سطوح مختلف جامعه داده شود تا به این ترتیب شاهد بهبود در تصمیمات فردی و محیط فیزیکی و اجتماعی باشیم. دیل‌هانسون، آمار‌ها درخصوص میزان مرگ‌ومیر و مصدومیت در اثر حوادث را نگران‌کننده دانست و گفت: جوامع ایمن باید در زمینه کاهش میزان حوادث و مرگ‌ومیر و مصدومیت‌های ناشی از آن وارد عمل شده و با رعایت تمامی حقوق شهروندان، توجه ویژه‌تری نسبت به اقشار آسیب پذیر داشته باشند.