برنامه پاک‌سازی ساحل کارون

ایزدجو با اشاره به مشکل تامین اعتبار طرح‌های سازمان آب و برق در استان گفت: عملیات اجرایی سد مارد به‌دلیل نبود اعتبار متوقف شده است. وی افزود: تامین اعتبار سد مارد از صندوق توسعه ملی در حال پیگیری است، اما هنوز محقق نشده است. ایزدجو همچنین یکی دیگر از چالش‌های استان را کمبود اعتبار در حوزه ساماندهی رودخانه‌ها دانست و اظهار کرد: ساماندهی بازه‌های فرسایشی و لایروبی رودخانه‌های خوزستان، ۳۴ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، این در حالی است که همه اعتباری که امسال برای لایروبی و بازه‌های فرسایشی رودخانه‌های استان به این سازمان تخصیص داده شده، ۴۸۰ میلیارد ریال است. وی با بیان اینکه بازه‌های فرسایشی رودخانه‌های استان ۱۷۵ کیلومتر طول دارد، افزود: ۱۱ هزار میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال برای ساماندهی رودخانه‌ها موردنیاز است.

به گفته وی این محدوده‌های فرسایشی در رودخانه‌ها که برای زمین‌های کشاورزی مشکلاتی ایجاد کرده، شناسایی و اولویت‌بندی شده است. ایزدجو با بیان اینکه لایروبی بازه‌های بحرانی با حجم ۳۰میلیون مترمکعب نیز ۱۶ هزار و ۷۸۰ میلیون ریال اعتبار می‌خواهد، خاطرنشان کرد: لایروبی در مصب رودخانه‌های استان جزو اولویت‌ها بوده و امسال اجرا می‌شود. وی با تاکید بر نیاز به عزم ملی و منابع ملی یا فاینانس خارجی برای ساماندهی رودخانه‌های خوزستان افزود: کارگروهی با همکاری دانشگاه چمران برای شناسایی و اولویت‌بندی بازه‌های بحرانی در رودخانه‌های استان تشکیل شده است.

اعتبار قطره‌چکانی برای خسرج

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به طرح‌های کنترل سیلاب در استان گفت: طرح کنترل سیلاب خسرج برای هدایت ۹۰۰ مترمکعب در ثانیه از سیلاب کرخه به هورالعظیم و جلوگیری از ورود آن به دشت آزادگان جزو برنامه‌های این سازمان است، اما این طرح نیازمند ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که هنوز تامین نشده است. وی افزود: مکاتبات و پیگیری‌هایی در سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو و وزارت کشور برای تامین اعتبار طرح کنترل سیلاب کرخه صورت گرفته اما هنوز به نتیجه نرسیده است. ایزدجو اضافه کرد: امسال از محل اعتبارات سازمان آب و برق ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص یافته و قرار است استانداری نیز ۴۰۰ میلیارد ریال به آن تخصیص دهد. وی ساماندهی «نهر مالح» را نیز نیازمند ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار و افزایش ظرفیت و اصلاح «نهر بحره» (دو سیلاب‌بر طبیعی کارون) را نیازمند ۹۷۰ میلیارد ریال اعتبار اعلام کرد که هنوز موفق به تامین این اعتبارات نشده‌اند. ایزدجو اظهار کرد: خروجی اضطراری هورالعظیم برای مدیریت سیلاب‌های شدید و هدایت آن به رودخانه کارون، نیاز به کانال‌سازی دارد که طراحی آن انجام شده است.

اعلام جرم علیه رستوران‌های ساحل کارون

مدیرعامل سازمان آب و برق همچنین تصریح کرد: سازمان بازرسی علیه مجریان رستوران‌های ساحلی در اهواز اعلام جرم کرده و این پرونده در حال رسیدگی است. وی گفت: ساخت و سازهای ساحل کارون در اهواز در شورای حفاظت و صیانت از بیت‌المال در حال بررسی است و تخریب یا ادامه کار آنها منوط به تصمیم این شورا است. ایزدجو درباره خواسته فعالان محیط‌زیست برای برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه کارون در اهواز اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان مخالف هر گونه ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها است و از روز اول نیز با ساخت رستوران‌ها در ساحل کارون مخالفت کرده و علیه آنها شکایت کرده و مجوزی نیز برای آنها صادر نکرده است. وی در توضیح مزایای این طرح‌ها گفت: برای طرح‌های گردشگری ساحل کارون سرمایه‌گذاری شده و اکنون این رستوران‌ها به محلی برای تفریح مردم اهواز و گردشگران تبدیل شده است، از این رو تخریب یا استفاده از این سازه‌ها نیاز به بررسی دارد.

ایزدجو ساخت و سازهای ساحل کارون در اهواز را در کاهش ظرفیت سیلابی این رودخانه بی‌تاثیر دانست و افزود: اثرات تخریبی یا کاهش ظرفیت سیلابی رودخانه کارون توسط مشاور، مطالعه شده و به صورت رسمی اعلام شده که این سازه‌ها در افزایش تراز سطح آب و سیلاب در مقطع اهواز بی‌تاثیر است. این اظهارات ایزدجو با واکنش فعالان محیط‌زیست حاضر در جلسه روبه رو شد و آنها خواستار اجرای قانون رودخانه و تخریب سازه‌های غیرمجاز در بستر کارون شدند. ایزدجو در ادامه درباره مجوز سازمان آب و برق به طرح گردشگری تنگ تکاب در منطقه حفاظت‌شده خائیز اظهار کرد: متولی مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست است و این سازمان تنها مسوول بررسی مصارف آب آن است، از این رو نمی‌تواند وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست را در لغو مجوز یا عدم صدور مجوز برعهده بگیرد. وی در پاسخ به پرسش یکی از اعضای انجمن‌ها در ساخت پارک در بستر رودخانه در اعلا در رامهرمز افزود: هیچ مجوزی در بستر رودخانه برای ساخت پارک صادر نمی‌شود و ساخت پارک در حریم نیز نیاز به بررسی دارد. ایزدجو تاکید کرد: برداشت از معادن رودخانه‌ای در رامهرمز ممنوع شده و مجوزی صادر نمی‌شود به‌ویژه در مناطقی که امکان جایگزینی خاک وجود ندارد.

گتوندعلیا در انتظار تحول

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به زیر آب رفتن ۲ روستای دیگر در مسجدسلیمان در جریان آبگیری سد گتوند علیا گفت: انتقال بهره‌برداری سد گتوند به سازمان آب و برق خوزستان در حال پیگیری است، این فرآیند با توجه به بحث تضمین پیمانکار هنوز عملیاتی نشده است. وی همچنین از راه‌اندازی قایق اورژانس برای روستاهای محاصره در دریاچه سد کارون ۳ خبر داد و گفت: پیمانکار و متولی بهره‌برداری از قایق‌های مستقر در این دریاچه تغییر کرده است. ایزدجو با درباره مشکلات آب شرب در شمال شرق استان اظهار کرد: اگر چه در بخش‌های زیادی آب مورد نیاز شهرها و روستاها تامین شده اما در شمال شرق و شهرستان ایذه این طرح اجرا نشده است. وی افزود: قسمت اعظم طرح آبرسانی غدیر اجرا شده و اکنون آب آن از سد کرخه تامین می‌شود، اما در درازمدت تامین آب از سد دز جزو برنامه‌ها است که در صورت تامین اعتبار ظرف دو سال آینده به اتمام می‌رسد.

سیل بند در تعهد وزارت کشور

ایزدجو تصریح کرد: مطابق قانون ساخت و نگهداری و ترمیم سیل بندها جزو وظایف شهرداری ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها است و وزارت نیرو در این زمینه مسوولیتی ندارد. وی افزود: وزارت نیرو مسوول تامین حقابه و تعیین محدوده تالاب‌ها است اما وظیفه‌ای در مدیریت تالاب‌ها نیز ندارد، بر همین اساس جلوگیری از خروج آب هورها و تخلیه آن به دریا برعهده این سازمان نیست. ایزدجو خاطرنشان کرد: در صورت طرح و بررسی نیازها و سرفصل‌های دوره‌های آموزشی در روستاها و جوامع محلی در کارگروه‌های مشترک با سازمان‌های مردم نهاد، این سازمان آمادگی پشتیبانی از این آموزش‌ها را دارد؛ چراکه به این وسیله ارتباط موثرتری با مردم می‌توان برقرار کرد. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین از تفاهم‌نامه سازمان آب و برق با سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ۱۳۹۴ در زمینه بهبود وضعیت زیست محیطی خوزستان، اظهار بی‌اطلاعی کرد و با اشاره به توضیحات معاون خود، درباره دلایل اجرایی نشدن این تفاهم نامه گفت: با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست تعهد خود را در فعال‌سازی کارگروه‌ها انجام نداده، این تفاهم‌نامه محقق نشده است.