اراضی ارس آماده کشت گلخانه‌ای

ارس؛ قطب نوظهور کشت گلخانه‌ای

منطقه آزاد ارس با قرار گرفتن در جوار رودخانه خروشان ارس که ۲۵۰ مترمکعب در ثانیه دبی دارد، و البته به واسطه دارا بودن اقلیم مناسب برای کشاورزی و همچنین بهره‌مندی از خاک زرخیز، لقب «قطب کشاورزی مناطق آزاد کشور» را با خود به یدک می‌کشد، اما با همت مدیران سازمان منطقه آزاد ارس در افزودن عناصر «برنامه‌ریزی اصولی» و «حمایت از سرمایه‌گذاران»، این منطقه آزاد سودای تبدیل شدن به قطب کشت گلخانه‌ای ایران را در سر می‌پروراند؛ موضوعی که رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد ارس هم در همایش سراسری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر آن صحّه گذاشت. محسن نریمان در این همایش اظهار کرد: اکنون بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین گلخانه ایران با ۵۰هکتار وسعت، در ارس فعال است و با عملیاتی شدن فاز نخست طرح توسعه این واحد، پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان امسال بزرگ‌ترین گلخانه خاورمیانه در ارس شکل بگیرد.

 وی توضیح داد: با تکمیل طرح توسعه این گلخانه که در زمینی به وسعت ۸۰ هکتار اجرا می‌شود، این مجتمع گلخانه‌ای به یکی از ۱۰ گلخانه بزرگ جهان تبدیل خواهد شد. نریمان با بیان اینکه دستیابی به ۳۶۵ هکتار گلخانه در ارس در افق سال ۱۴۰۰ را هدف‌گذاری کرده‌ایم، افزود: سازمان منطقه آزاد ارس حمایت خود را از سرمایه‌گذاران صنعت گلخانه اعلام می‌کند و حتی این آمادگی را دارد که زمین‌های وسیعی را در اختیار متقاضیانی قرار دهد که مایل به ایجاد «باغات گلخانه‌ای» هستند.

بومی سازی تکنولوژی جهانی

در کنار توسعه شتابناک ارس در ایجاد اراضی تحت کشت گلخانه‌ای،  تکنولوژی ساخت گلخانه‌های شیشه‌ای هیدروپونیک نیز به همت مجتمع گلخانه‌ای این منطقه آزاد، تا به آن حد بومی شده که وزیر جهاد کشاورزی چند وقت پیش، به مدیران این وزارتخانه و فعالان صنعت گلخانه ایران توصیه کرد به جای سفر به اسپانیا، به منطقه آزاد ارس بیایند و بدون صرف هزینه هنگفت مسافرت به خارج از کشور، با فناوری نوین و مدرن ساخت مجتمع گلخانه‌ای ارس که در کلاس جهانی است، آشنا شوند. اسپانیا یکی از کشورهای پیشرو در صنعت کشت گلخانه‌ای دنیا است و از آنجا که شباهت‌‌های زیادی بین شرایط اقلیمی ایران و اسپانیا وجود دارد، مورد توجه مدیران دولتی و آن دسته از صاحبان سرمایه‌ای است که علاقه‌مند به آشنایی با تکنولوژی سازه‌های مدرن گلخانه‌ای هستند. نکته مهم اینکه سازه‌های گلخانه‌ای اسپانیایی علاوه‌بر داشتن استحکام و زیبایی، برای استفاده در طیف وسیعی از اقلیم سرد و گرم، مناسب است و ضمن فراهم کردن امکان استفاده بهینه از نور خورشید و تهویه بسیار مطلوب، قیمت تمام شده پایین‌تری دارد؛ مزیت‌هایی که پیش‌تر، مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی کشت گلخانه‌ای ایران را به سفر به اسپانیا و آشنایی با این فناوری ترغیب می‌کرد.

اما حالا با ایجاد مجتمع گلخانه‌ای پیشرفته ارس که بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین واحد گلخانه‌ای ایران و غرب آسیا هم هست، نیازی به انجام چنین سفری نیست. علی رخ افروز ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم این اعتقاد را دارد. او در سخنرانی‌اش در همایش سراسری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به این نکته  گفت که «امروز، اسپانیا در ارس است». البته این، منتهای قابلیت‌های منطقه آزاد ارس و آذربایجان شرقی در صنعت کشت گلخانه‌ای نیست. آنگونه که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرده تا ۶ ماه نخست امسال، تعداد گلخانه‌های آذربایجان شرقی ۴۰۴ واحد در سطح ۲۱۹ هکتار در حال بهره‌برداری بوده و فعلا ۱۴۴ هکتار گلخانه بزرگ‌مقیاس در شهرستان‌های جلفا، خداآفرین، شبستر و هریس و ۳۵ هکتار گلخانه کوچک مقیاس، مجموعا ۱۷۹ هکتار کشت گلخانه‌ای در حال اجرا است ضمن اینکه در قالب شهرک‌های کشاورزی، شش سایت در سطح ۲۷۹ هکتار به سرمایه‌گذاران واگذار شده است.