اصفهان پاتوق فرهنگی می‌شود

حجت الاسلام انصاری با اعلام اینکه سی و یکمین جشنواره تئاتر استان از ۲۰ تا ۲۴ آبان برگزار می‌شود، گفت: تئاتر، از رشته‌های زیرساختی است و نمایش در کشور ما، نوعی پیام فرهنگی.  او که از ارسال ۳۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره خبر می‌داد، افزود: پس از بازبینی کامل، تعداد ۱۰ اثر برای شرکت در جشنواره در نظرگرفته شده که از این میان، یک اثر به اصلاحاتی برای نمایش نیاز دارد. مدیر ارشاد اصفهان همچنین در پاسخ به پرسش‌هایی درباره سرنوشت تئاتر اصفهان، سالن تئاتر شهر که در دوره‌های متوالی بر زمین مانده و اینکه چرا گلوی تنها سالن اختصاصی تئاتر اصفهان در دست بخش خصوصی فشرده می‌شود، از تنگناهای پولی و عدم تعامل نهادهای مختلف سخن گفت و تاکید کرد: براساس تبصره ۱۹ بودجه سال‌های ۹۷ و ۹۸، آمادگی داریم طرح‌های نیمه کاره و حتی تمام شده را واگذار کنیم، اگر شخص یا نهادی خواهان آن باشد. حجت‌الاسلام انصاری در ادامه از اختتامیه یازدهمین جشنواره مطبوعات استان نیز سخن گفت و ضمن طرح شعار این دوره که«رسانه در گام دوم انقلاب» است، اظهار کرد: اگر رسانه‌ها خوب نقش‌آفرینی کنند، مردم زندگی خوبی خواهند داشت، در غیر این صورت، میزان پسرفت رسانه‌ها مردم را ناامید می‌کند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین هدف از ایجاد این جشنواره، تحول و توسعه کیفی رسانه‌ها است. اگر جشنواره بتواند در کیفی‌سازی موفقیت پیداکند، به وظایف خود عمل کرده است. جشنواره میدان خوبی برای تجلیل از استعدادهای کمتر شناخته شده کار خبری، به‌خصوص در حوزه خبرنگاری است.  او همچنین از چهار محور حرفه‌ای، ویژه، جنبی و موضوعی برای شرکت در این جشنواره مطبوعاتی خبر داد و گفت: امسال، تمام داورها از استان انتخاب شده‌اند. حجت‌الاسلام انصاری در ادامه از برگزیده شدن ۵۹ نفر در این جشنواره خبر داد و افزود: اختتامیه چهاردهمین جشنواره مطبوعات استان، با حضور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، فردا در مجتمع فرشچیان برگزار خواهد شد. گشایش چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان، سومین سوژه داغ این نشست خبری بود که قرار است از ۱۸ تا ۲۳ آبان، در محل دائمی نمایشگاه‌های اصفهان برگزار شود. نمایشگاهی که در آن حدود ۴۵۰۰ متر زیربنا به ۱۰۰ هزار عنوان کتاب اختصاص داده شده و مدیر ارشاد اصفهان معتقد است: بهتر از سال گذشته برگزار خواهد شد.

به گفته دبیر انجمن ناشران اصفهان، حدود ۶۵۰ ناشر در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند که از آنها تنها ۶۰ ناشر، اصفهانی هستند. مساله‌ای که در سال‌های متوالی موجبات نارضایتی ناشران این استان را فراهم آورده است. با این حال به گفته او بن‌های خرید کتاب امسال، در کتاب‌فروشی‌های سطح شهر نیز قابل استفاده است. مرتضی ثابت قدم همچنین به انتقاد کتاب‌فروشان از روند برگزاری این نمایشگاه و تاثیر آن بر بازار خرد کتاب‌فروشی پاسخ داده و مدعی شد که بیش از سی سال ناشر، پخش‌کننده کتاب و کتاب‌فروش بوده است و بر حسب تجربه معتقد است که برای کتاب‌فروش‌ها هم می‌صرفد. بنابه گفته مدیر ارشاد استان، میزان تخفیف در نظر گرفته شده برای عموم ۳۰ درصد است که ۲۰ درصد آن از محل بن کتاب تامین می‌شود و بقیه از سوی ناشران. همچنین تاکنون مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بن کتاب تصویب شده است. او همچنین از در نظر گرفتن بن تجمیعی برای کارمندان دولت در دستگاه‌های مختلف استانی خبر داد و پیش‌بینی کرد که برخلاف سال گذشته نتیجه بخش باشد.