افتتاح راه‌آهن میانه-بستان‌آباد

فرماندار بستان آباد در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در شهر تاریخی اوجان گفت: طرحی پژوهشی در این منطقه از طرف دانشگاه تهران در حال اجرا بوده و کاوش‌های سالانه تاریخی در این بخش انجام می‎شود. وی افزود: در جلسه‎ای با موضوع اعتبارات سال ۹۹ که با معاون اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی داشتیم، مطرح شد که میراث فرهنگی قصد دارد اینجا را به یک مرکز ملی تبدیل کند که در صورت تحقق این مهم، کاوش‌ها نیز ملی شده و مشکلاتمان از نظر تشکیل تیم پژوهشی دائمی و حفاظت منطقه نیز برطرف می‎شود. موسوی با بیان اینکه عمده مشکل طرح‌های پژوهشی میراث فرهنگی، مشکل بودجه است، گفت: با این وجود، بستان‌آباد در زمینه طرح‌های در حال اجرا در وضعیت بهتری قرار دارد و طرح خانه پدری شهریار، پل سعیدآباد، شهر تاریخی اوجان و یادمان شهدای گمنام از این طرح‌ها هستند. موسوی با اشاره به مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در برخی طرح‌های شهرستان بستان‌آباد، اضافه کرد: آخرین طرح، نیروگاه گازی ۲۰ مگاواتی است که برای نخستین‌بار در استان با مشارکت سرمایه‌گذار سوئدی و با صرف اعتبار ۱۰ میلیون یورو به مدار وصل شده و در حال بهره‌برداری است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بالای بستان‌آباد در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی و میراث فرهنگی، گفت: این شهرستان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی همچون هویج، سیب‌زمینی و قارچ بوده و بیش از نیمی از قارچ مورد نیاز استان در بستان‌آباد تولید می‎شود وی اظهار کرد: در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی به‌منظور ایجاد ارزش افزوده بالا نیز گام‌هایی برداشته شده است و چند واحد فرآوری نیز افتتاح شده و چند مورد دیگر نیز در حال احداث هستند و از واجدان شرایط و متقاضیان برای افتتاح واحد‌های فرآوری دعوت می‎کنیم. فرماندار بستان‌آباد در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در این شهرستان برای تحقق مهاجرت معکوس اظهار کرد: ۱۱ روستای این شهرستان خالی از سکنه است، در زمینه گاز و برق‌رسانی به روستا‌ها اقدامات خوبی انجام شده است و آخرین سری روستا‌هایی که گازرسانی شده‌اند، ۱۷ مورد است. وی ادامه داد: تعدادی نیز با تمایل خودشان، در روستا‌های نزدیک ساکن شده‌اند و این، گامی به سمت تجمیع روستاها است، اگر این مهم، زودتر انجام می‎شد، اعتبارات هم به درستی تخصیص پیدا می‌کرد.

موسوی افزود: وضعیت راه‌ها یکی از عمده مشکلات شهرستان بود که به این منظور در طول ۴۵ روز گذشته، ۴۰ هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده است. کل راه‎های روستایی یا روکش یا لکه‌گیری شده‌اند و راه دسترسی راه‌آهن نیز پس از تعیین تکلیف آسفالت می‎شود. فرماندار بستان آباد در پایان متذکر شد: روکش جاده تبریز-بستان آباد و آزادراه در حال اجرا بوده و طرح آسفالت مسیر روستای باش کند به طول هشت کیلومتر نیز از دیگر طرح‌های حوزه راه است و در صورت مساعد بودن شرایط جوی، طی یک ماه آینده هیچ مشکلی در حوزه راه نخواهیم داشت.