توافقات جدید در مناطق نفت‌خیز

احمد محمدی گفت: اجرا و تکمیل این قراردادها که در استان‌های حوزه عملیاتی این شرکت همچون خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر اجرا می‌شوند پیامدهای مثبت زیست‌محیطی و اقتصادی برای مردم منطقه و کشور به همراه دارند. وی افزود: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین این قراردادها را با شرکت‌های پتروشیمی امضا کردیم که یکی از آنها قرارداد جمع‌آوری گازهای مشعل با شرکت پالایش بیدبلند خلیج فارس به ارزش ۱/ ۱ میلیارد دلار است. محمدی با بیان اینکه این قرارداد اجرایی شده است، گفت: در چارچوب این قرارداد طبق برنامه زمان‌بندی شده گازهای مشعل منطقه گچساران و شرق خوزستان به میزان ۴۰۰ میلیون فوت مکعب جمع‌آوری خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: قرارداد دیگر که کارهای آن شروع شده است به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دلار با شرکت پتروشیمی مارون به امضا رسید و در قالب آن گازهای منطقه مارون و اهواز یعنی مناطق مرکزی استان خوزستان به میزان بیش از ۲۰۰ میلیون فوت مکعب در روز جمع آوری می‌شود.

محمدی ادامه داد: دو قرارداد مزایده فروش گازهای همراه هم با دو شرکت بخش خصوصی امضا کردیم که اقدامات اجرایی آن حدود ۴۰ درصد پیشرفت دارد. وی افزود: براساس این دو قرارداد حدود ۵۰ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل جمع‌آوری و پس از فشار افزایی به کارخانه‌های گاز و گاز مایع ارسال می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه اظهار کرد: تفاهم‌‌نامه‌ای نیز با شرکت پتروپالایش بختیاری با هدف جمع‌آوری حدود ۱۲۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت شمال استان خوزستان امضا شده است. وی تصریح کرد: با اجرای این قراردادها جمع آوری۹۰ درصد گازهای مشعل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هدف‌گذاری شده است که بخش عمده این مشعل‌ها در شرق، مرکز و شمال استان خوزستان قرار دارند. محمدی اظهار امیدواری کرد: با تعاملی که میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با دستگاه‌های اجرایی استان‌های نفت‌خیز به‌ویژه خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد بتوان این اقدامات را که هم منافع زیست‌محیطی و هم عواید مورد توجه اقتصادی به همراه دارد استمرار بخشید.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب همچنین به طرح توسعه ۲۸ مخزن اشاره و اظهار کرد: در این طرح ملی که کارهای حفاری چاه‌های آن نیز شروع شده است تمام اقدامات توسعه‌ای الزاماً با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و بدون ایجاد مشعل جدید انجام خواهد شد. وی توجه به محیط پیرامونی را اولویت صنعت نفت اعلام کرد و گفت: نگاه وزارت نفت به محیط‌زیست تنها از منظر سود و صرفه اقتصادی نیست؛ بلکه در مواردی که سود اقتصادی هم به همراه نداشته باشد برای رفاه حال مردم طرح‌های زیست‌محیطی را اجرا می‌کند. محمدی تصریح کرد: وزیر نفت نیز با جدیت طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را پیگیری می‌کند و تاکید دارد که تا حد ممکن گازهای مشعل حذف شود.

وی افزود: به این منظور و تا حذف کامل گازهای مشعل، به‌سوزی مشعل‌های شرق و غرب اهواز را به عنوان برنامه کوتاه مدت هدف گذاری کردیم که در قالب آن نخستین سامانه به‌سوزی مشعل در سال گذشته در واحد بهره‌برداری شماره ۳ اهواز نصب و راه‌اندازی شد و دومین سامانه به‌سوزی مشعل نیز اکنون در واحد بهره‌برداری شماره۲ اهواز نصب و راه‌اندازی شد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: این اقدامات گوشه‌ای از تلاش‌ها و زحمات کارکنان این شرکت است که منافع آن هم برای استان خوزستان و استان‌های حوزه عملیاتی این شرکت و هم برای کشور خواهد بود.