استان معین برای تجارت با اوراسیا

وی با بیان اینکه ۸ میز تخصصی از سوی بخش خصوصی استان ایجاد شده و برای هرکدام وظیفه مشخصی در نظر گرفته‌ایم، گفت: پارسال هدف استان افزایش ۳۰ درصدی صادرات بود که تا حدودی به آن رسیدیم. جهانگیری ادامه داد: امسال نیز ۳ میلیارد دلار صادرات برای استان در نظر گرفته شده ‌بود که بخش زیادی از آن تاکنون محقق شده‌است. معاون امور اقتصادی استاندار با اشاره به اینکه صادرات استان سه برابر واردات است، گفت: ۹۷۰ میلیون دلار واردات و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان استان با وجود تحریم‌ها نیازهای خود را تامین کرده‌اند، گفت: ۴۵ درصد صادرات استان کالاهای صنعتی هستند. جهانگیری با بیان اینکه دولت باید از توان همه استان‌ها به‌خصوص استان‌های مرزی برای صادرات استفاده کند، گفت: درخصوص کشورهای همسایه بخش خصوصی و دولتی استان آماده عهده‌دار شدن وظایف هستند. معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از تمرکزگرایی در کشور گفت: تمام نمایشگاه‌های تجاری که منصوب به دولت هستند در تهران برگزار می‌شوند؛ اما در استان‌های دیگر چنین ظرفیت‌هایی وجود دارد.  جهانگیری ادامه داد: فرش تبریز در دنیا شناخته شده و مرکز فرش دستبافت محسوب می‌شود، اما نمایشگاه فرش دولتی در تهران برگزار می‌شود.

تاثیر آذربایجان در تجارت قابل انکار نیست

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز که میهمان ویژه این جلسه بود با بیان اینکه تحرک اقتصادی تبریز بسیار بالا و انرژی‌ساز است، گفت: آذربایجان و تبریز منطقه‌ای تاریخی است که تاثیر آن در تجارت قابل انکار نیست. وی گفت: فرصت مناسبی برای افزایش صادرات غیرنفتی در کشور ایجاد شده که باید در کنار بخش خصوصی از آن بهره‌مند شویم. زادبوم با بیان اینکه استان به‌عنوان یک هاب صنعتی و صادراتی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: آذربایجان شرقی با ترکیه مرز مشترک ندارد، اما روابط بسیار نزدیکی با تبریز در ترکیه وجود دارد، سرمایه‌گذاران آذربایجان و تبریز در ترکیه جایگاه بسیار بالایی در میان مردم و مسوولان دارند. وی با بیان اینکه ۹۵ درصد تجارت جهان از طریق موافقت‌نامه‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: کشور ما اکنون تجربه موافقت‌نامه در زمینه توافق تجارت آزاد را ندارد و باید تلاش کنیم در زمینه تجارت آزاد عملکرد مناسبی داشته باشیم. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ظرفیت ۳۲۰ میلیارد دلاری اوراسیا در زمینه صادرات به این کشور گفت: واردات ما هرچقدر بیشتر باشد صادرات ما نیز افزایش می‌یابد و این نکته نیز قابل توجه است که بخشی از تولید وابسته به واردات است و در جاهایی باید واردات افزایش یابد تا صادرات نیز روند افزایشی داشته باشد.

منابع کشور باید صرف تولید شود

یونس ژاِله، رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز با اشاره به کاهش صادرات محصولات نفتی و وارد آمدن فشار اقتصادی روی صادرات غیرنفتی وظیفه سازمان توسعه تجارت را بسیار کلیدی دانست. رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به قدمت بیش از ۱۰۰ ساله اتاق بازرگانی تبریز گفت: با قدرت در حال فعالیت در زمینه صادرات کالاهای تولیدی کشور هستیم. ژائله با استقبال از امضای توافق‌نامه همکاری ایران و اتحادیه اوراسیا گفت: این توافق موجب ایجاد نشاط در گمرکات کشور شده و ایران را به سمت صادرات ترجیهی سوق می‌دهد. این فعال صنعتی با بیان اینکه استان ما از نظر صادرات و بازگشت ارز جزو استان‌های برتر کشور است، اظهار کرد: خواهان امضای تعهدات بالاتر با همسایگان برای رونق بیشتر صادرات هستیم. ژائله با بیان اینکه منابع کشور باید صرف تولید شود، گفت: در آذربایجان شرقی تمام منابع صنعتی مهیا است، اما سیاست‌های تمرکزگرایی موجب عقب‌ماندگی اقتصاد استان شده‌ که با همکاری دولت می‌توان بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل و نقل صادراتی را در تبریز ایجاد کرد. علیرضا نظیف، دبیر میز ارمنستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ارمنستان فرصت خوبی برای افزایش صادرات استان است، گفت: امروز که این کشور ریاست دوره‌ای اتحادیه اوراسیا را در اختیار دارد فرصت طلایی برای ورود ایران به بازار صادراتی اتحادیه اوراسیا مهیا است.