برنامه‌ریزی برای «اصفهان 1405»

وی افزود: تلاش ما این است که این میراث گرانبها را به‌خوبی حفظ کنیم و بتوانیم برنامه‌ای مناسب برای پیش بردن برنامه‌های شهرمان تنظیم کنیم. صادقیان ادامه داد: امروز جمعی از استادان دانشگاهی و کارشناسان در حوزه‌های مختلف در این جلسه حضور دارند و قرار است به اطلاعاتی که ما در رابطه با حوزه‌های مختلف شهر جمع‌آوری کرده‌ایم آگاهی پیدا کنند و با توجه به تخصصی که دارند نظرات خود را با ما درمیان بگذارند. مهندس فردانی، مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه اصفهان ۱۴۰۵، ششمین برنامه‌ای است که برای پیش رفتن طرح‌ها و اداره بهتر شهر تدوین می‌شود، گفت: مهم‌ترین ایرادی که برنامه‌های پیشین داشتند، عدم نظارت بر انجام دادن آن بود. وی افزود: برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ قرار است برخلاف طرح‌های گذشته زیر نظر کارشناسان حوزه‌های مختلف انجام شود و کارشناسان دیگری هم بر انجام دقیق آن نظارت موردنیاز را انجام دهند.

بر اساس این گزارش با توجه به پایان برنامه راهبردی ۱۴۰۰ طی دو سال آینده فرآیند تدوین برنامه راهبردی ۱۴۰۵ با رویکرد مشارکت ذی‌نفعان و به ویژه شهروندان و نخبگان از روز شوراها درسال جاری آغاز شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه راهبردی می‌توان به سنجش‌پذیری و نتیجه محوری این برنامه و پرهیز از بخشی‌نگری اشاره کرد.  شهرداری اصفهان از سال ۱۳۷۵ فرآیند برنامه‌ریزی را با تدوین برنامه اصفهان+۲۲ آغاز کرده است و در ادامه با تدوین و اجرای برنامه های پنج ساله اصفهان ۸۵، اصفهان ۹۰، اصفهان ۹۵ و اصفهان ۱۴۰۰ فرآیند تکامل خود را در فرآیند برنامه‌ریزی طی کرده و از این نظر بین کلان شهرهای کشور سابقه بیشتری دارد. با توجه به ابلاغ شهردار، برنامه اصفهان ۱۴۰۵ با محوریت معاونت برنامه‌ریزی و همکاری همه معاونت ها، سازمان‌ها و مناطق شهرداری اصفهان در حال تدوین است. 

این برنامه در دو سطح راهبردی و عملیاتی تدوین خواهد شد و امیدواریم تا اواخر سال فرآیند تدوین برنامه راهبردی انجام شود و برنامه عملیاتی نیز تا پایان خرداد تکمیل و در نهایت لایحه برنامه پنج سال ششم شهرداری اصفهان در ابتدای تابستان ۹۹ برای تصویب به شورای شهر ارائه شود.  همچنین در آخرین برنامه شهرداری به نام اصفهان ۱۴۰۰ که در بازه ۱۳۹۹-۱۳۹۵ است و سال آینده به پایان می رسد سعی شده بود که از بخشی نگری موجود در برنامه‌های پیشین فاصله گرفته و با رویکرد نتیجه محوری دنبال شود که به‌رغم اقدامات مثبتی که انجام شده است به دلایلی به‌صورت کامل محقق نشده و سعی شده است این رویکرد در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ تکمیل و ایرادات آن مرتفع شود و نگاه بخشی نگری در آن وجود نداشته باشد.