رئیس هیات‌مدیره انجمن مالی اصفهان در نشستی به مناسبت روز حسابدار اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار ارائه شده تعداد حسابداران در کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که از این تعداد ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر آنها در استان اصفهان فعال هستند.وی با اشاره به فعالیت ۱۰هزار کارخانه در استان اصفهان، افزود: علاوه بر فولاد مبارکه، شرکت ذوب‌آهن با ۲۲۰ نفر و گروه صنعتی انتخاب با ۱۸۰ حسابدار بیشترین تجمع حسابداران را در استان اصفهان دارند.  رضا صنعتی‌زاده گفت: حسابدار یک مفهوم عام است که شامل استادان دانشگاه، حسابرسان، مدیران مالی، کارشناسان کانون دادگستری و دانشجویان رشته حسابداری می‌شود. وی از مکاتبات انجام شده با شورای فرهنگ عمومی برای ثبت «روز حسابدار» در تقویم ملی خبر داد و افزود: متاسفانه هنوز شورای فرهنگ عمومی با این درخواست موافقت نکرده و از نمایندگان مجلس می‌خواهیم تا کمک کنند روز حسابدار در تقویم ملی کشور ثبت شود.

 رئیس هیات‌مدیره انجمن مالی اصفهان از سه تشکل انجمن صنفی، انجمن مدیران مالی اصفهان، انجمن شرکت‌های حسابرسی و انجمن حسابرسان یاد کرد و با اشاره به جایگاه حسابداران در شرایط فعلی جامعه، افزود: ارائه گزارش‌های شفاف به مردم در بحث‌های مالیاتی، پولشویی و شفاف‌سازی به حسابداران مربوط می‌شود. ضمن آنکه، اگر نقش حسابداران در جامعه پررنگ شود رشد و توسعه آن جامعه رقم خواهد خورد.وی با توجه به‌صورت‌های مالی ایران که دقیقا همانند صورت‌های مالی در سایر کشورها تهیه می‌شود، زبان حسابداری را یک زبان بین‌المللی دانست و اظهار کرد: استانداردهایی بر حسابداری حاکم است که ما توانسته‌ایم بخش عظیمی از این استانداردها را داخلی‌ سازیم و با آن مکاتبات و مراودات‌ خود را انجام دهیم. عضو هیات‌مدیره انجمن مدیران مالی نیز به نامگذاری هفته جهانی حسابداری از سوی فدراسیون بین‌المللی حسابداری (IFAC) در دسامبر سال ۲۰۰۸ اشاره و اظهار کرد: به همین منظور انجمن‌های حرفه‌ای ایرانی عضو ایفک نیز از سال ۱۳۸۶، ۱۱ تا ۱۸ آذر هر سال را به‌عنوان هفته حسابدار و روز ۱۵ آذر را به‌عنوان روز حسابدار نامگذاری کردند.

فاطمه هادلوند با اشاره به اینکه همه ساله در هفته‌ حسابداری «همایش بزرگداشت روز حسابدار» همزمان با سراسر ایران و دنیا، در اصفهان نیز برگزار می‌شود، گفت: هر سال متناسب با مسائل روز حرفه حسابداری و اقتصاد کشور با رویکردی مشخص، محتوای سخنرانی‌ها و برنامه‌های همایش تدوین می‌شود. به گفته وی رویکرد همایش امسال «نقش حسابداران در شفافیت اقتصادی جامعه» است. وی به نقش کلیدی حسابداران، مدیران مالی و حسابرسان در سلامت فضای اقتصادی کشور اشاره و اظهارکرد: تقویت جایگاه این جامعه‌ حرفه‌ای در شرایط حساس کنونی که مساله مقابله با فساد مالی و اقتصادی به‌عنوان یکی از اولویت‌های کشور است، می‌تواند زمینه ساز توسعه پایدار و جلوگیری از بروز تقلب، فساد و هدر رفت سرمایه‌های ملی شود. احسان کمالی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در رشته حسابداری نیز به نقش اجتماعی حسابداران و حسابرسان پرداخت و اظهار کرد: جامعه‌ای را نمی‌توان یافت که به توسعه اجتماعی بدون رفاه اقتصادی دست یابد. وی تاکید کرد: تا زمانی که صرفه ناشی از مقیاس نداشته باشیم نمی‌توانیم در اقتصاد پیشرفت کنیم و زمانی می‌توانیم بازدهی ناشی از مقیاس داشته باشیم که سرمایه‌های خرد را جمع‌آوری و تبدیل به سرمایه‌های کلان کنیم و این امر در سایه حسابداری تحقق خواهد یافت.

وی ادامه داد: منافع در عدم شفافیت است ولی این منافع کوتاه مدت خواهد بود چرا که پول از اقتصاد مولد خارج می‌شود و به سمت فعالیت‌های سفته بازانه خواهد رفت و به دلیل عدم اعتماد و آرامش روانی، کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در اقتصاد نیست.محمد اطرج، عضو دبیرخانه همایش روز حسابدار نیز رونق تولید و توسعه بازارهای پولی را صرفا در راستای شفافیت اقتصادی دانست و گفت: اگر شفافیت در بازار پولی و گزارش‌های مالی نباشد، یقیناً بازارهای مالی و اقتصادی توسعه پیدا نخواهند کرد. وی از سخنرانی پروفسور رضایی در روز همایش از طریق ویدئو کنفرانس خبر داد و افزود: پروفسور رضایی «کتاب حسابداری قانونی و تقلب در صورت‌های مالی» را به این همایش هدیه کرده و درآمد حاصل از فروش این کتاب را وقف علمی برای شادی روح استاد اصغر سلطانی کرده‌اند تا دانشجویان بی‌بضاعت رشته حسابداری بتوانند از درآمد آن استفاده کنند.