۴هزار و ۶۱۹ واحد صنعتی مازندران مشمول امهال حق بیمه شدند

حسن خیریان‌پور گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا تامین‌اجتماعی موظف است تا سهم حق بیمه ۲۰درصدی کارفرمایان این واحدهای صنعتی را به مدت سه ماه امهال کند.وی اضافه کرد: در واحدهای تولیدی و صنعتی که برای امهال بیمه سهم کارفرمایان به تامین‌اجتماعی استان مازندران معرفی شده، حدود ۲۷ هزار کارگر به‌کار اشتغال داشتند که سهم حق بیمه دیون کارفرمایان مربوط به تمام این کارگران به مدت سه ماه امهال خواهد شد.

وی اظهار کرد: تامین‌اجتماعی استان موظف شد تا نسبت به شناسایی سایر واحدهای تولیدی و صنعتی مشمول و امهال حق بیمه سهم کارفرما در این واحدها نیز اقدام کند تا با این کار کمک مالی به این واحدها انجام شود.

  بیمه بیکاری کارگران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران استقرار سامانه‌ای برای ثبت بیمه بیکاری کارگران بیکار ناشی از ویروس کرونا در واحدهای اقتصادی و خدماتی را از دیگر برنامه‌های ستاد اقتصادی استان دانست و گفت: براساس آخرین آمار تاکنون ۱۷ هزار کارگر در واحدهای تولیدی و صنعتی استان که کارگاه‌های آنها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند.

خیریان‌پور تصریح کرد: تامین‌اجتماعی مازندران موظف است تا پس از پالایش کارگران این واحدهای تولیدی و صنعتی و تایید بیمه بیکاری، نسبت به پرداخت حق و حقوق بیمه بیکاری این کارگران برای سه ماه اسفند ۹۸ تا اردیبهشت سال ۹۹ اقدام کند.

وی از کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی استان که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا واحدهای اقتصادی آنها به تعطیلی کشیده شد، خواست تا با مراجعه به سامانه بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به ثبت‌نام خودشان برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند.

  شناسایی واحدهای آسیب دیده از کرونا

معاون استاندار مازندران می‌گوید: کارگروه شناسایی واحدهای آسیب‌دیده ناشی از ویروس کرونا در حوزه‌های اقتصادی، خدماتی و گردشگری در سطح استان تشکیل شد و دستگاه‌های متولی اعم از اداره کل صمت و گردشگری موظف به شناسایی واحدهای آسیب‌دیده برای دریافت بسته حمایتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا شدند.

خیریان‌پور اظهار کرد: کار شناسایی این واحدهای آسیب‌دیده از سوی دستگاه‌های اجرایی متولی درحال انجام است تا در اسرع وقت بسته حمایتی پیش‌بینی دولت برای کمک به این واحدها اعم از امهال تسهیلات بانکی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت (۱۲درصدی) اجرایی شود.

براساس این گزارش، در مازندران حدود 3 هزار واحد تولیدی و صنعتی با اشتغال ۶۰ هزار نفری و سرمایه‌گذاری حدود ۸۰ هزار میلیارد ریالی فعالیت دارند که براثر شیوع ویروس کرونا دراین استان از اوایل اسفند سال‌جاری اکثر این واحدهای تولیدی برای سلامت کارگرانشان به تعطیلی رفتند.

براساس دستورالعمل مصوب ستاد ملی کرونا فعالیت کارگاه‌های کوچک تولیدی و صنعتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای سلامت کارگران از ۱۷ فروردین در این استان شروع شد، ولی به‌دلیل تنگنای ناشی از کمبود تجهیزات حفاظتی در بازار و راکد بودن فعالیت‌های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، اکثر این واحدها تمایلی به ادامه فعالیت تا عادی شدن شرایط پسا کرونا در کشور نداشته‌اند.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران روند کاهشی بیماران مبتلا به‌ ویروس کرونا در این استان که از حدود دو هفته قبل به‌دنبال اجرای برنامه‌های سفت و سخت محدودیت‌های تردد، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم همچون رعایت پویش در خانه می‌مانیم و سایر برنامه‌های دیگر مصوب در ستاد استانی مقابله با کرونا همچنان ادامه دارد.

براساس آمار اکنون کمتر از یک هزار بیمار کرونایی در سطح بیمارستان‌های تحت پوشش دو دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران و بابل تحت درمان قرار دارند و روزانه نیز تعدادی از این بیماران پس از بهبود مرخص می‌شوند به‌طوری که آمار بیماران ترخیصی از بیماران ورودی پیشی گرفت و بیش از نیمی از تخت‌های بیمارستانی استان که برای بیماران کرونایی اختصاص داده شد، خالی است.