دستاوردهای اقتصادی شهرداری مشهد

محمدرضا حیدری در نشستی که به مناسبت هفته شوراها به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: نکته‌ای که می‌تواند برای تمام شهر و شهروندان امیدوارکننده باشد، پیشرفت‌ها و توانمندی شهرداری در حوزه مالی و اقتصادی است. تحقق درآمدهای نقدی بودجه شهرداری در سال ۹۷ به میزان ۱۵۶ درصد و در سال ۹۸، ۱۲۰درصد رشد داشته که رکوردی بی‌نظیر در تاریخ فعالیت شهرداری‌های کشور قلمداد می‌شود.

حیدری افزود: این اقدام نشان‌دهنده تلاش پیگیر همه ارکان شهرداری و شورای شهر بوده و بخش اعظم آن با وصول مطالبات و تهاتر بدهی‌های شهرداری محقق شده است. این مهم به مفهوم آن است که شهر، پویایی و توانمندی لازم را برای تامین هزینه‌های خود داشته و این درحالی است که یکی از چالش‌های اساسی شهرداری‌های کشور حوزه مالی و درآمد است.

 وی تصریح کرد: باید توجه داشت درحالی که در انتهای سال گذشته بسیاری از شهرداری‌های کوچک و بزرگ کشور در تامین حقوق نیروهای خود معذوریت داشتند، شورای شهر مشهد بنا به درخواست شهروندان تصویب کرد برای حمایت از کارگران بخش‌خدمات شهری همچون حوزه نظافت، فضای سبز، کارگران فصلی و روزمزد مبلغ یک میلیون تومان پاداش به‌عنوان کمک هزینه ایام کرونا اهدا شود. رئیس شورای شهر مشهد گفت: شاخص دیگری که باید مدنظر قرار گیرد پیشرفت شهرداری در موضوع بودجه اقتصادی است. افزایش رقم بودجه اقتصادی به آن معنا است که شهرداری در به پای کار آوردن و به خدمت گرفتن بخش‌خصوصی موفق بوده و توانسته از ظرفیت های تامین منابع مالی در کشور استفاده بهینه ببرد. حیدری با اشاره به این مطلب که وقتی بخش اقتصادی شهرداری قدرتمند باشد امکان ایجاد طرح‌های حمایتی از کارگران ساختمانی یا هزینه کردن برای شهر و شهروندان در ایام کرونا مهیا می‌شود، اظهار کرد: تحقق بودجه اقتصادی شهرداری مشهد تا پیش از سال ۹۶ به سقف ۵۵درصد رسیده بود. این درصد در سال ۹۶ به عدد ۸۲، در ۹۷، ۱۳۳ و در سال ۹۸ تاکنون به ۹۰درصد رسیده و اگر اقدامات و پیگیری ما در دولت و سازمان برنامه و بودجه به نتیجه برسد، رقم سال ۹۸ به ۱۲۰ درصد خواهد رسید.  او یادآور شد: در ایام قرنطینه، ۱۰ میلیارد تومان ویژه کارکنان شهرداری، ۵ میلیارد تومان ویژه دانشگاه علوم‌پزشکی و ۱۲ میلیارد تومان برای تامین بسته‌های معیشتی در بودجه شهرداری لحاظ شده است و شهرداری پیش‌بینی کرده ۵۰ هزار خانوار از اقشاری که به هر نوعی به شهرداری وابسته هستند همچون کسبه شب‌بازارها و روزبازارها، رانندگان تاکسیرانی، کارگران مرتبط با طرح‌های عمران خود و مجموعه‌های متفاوت که از معضل کرونا آسیب دیده‌اند، از ۵۰ هزار بسته معیشتی شهرداری بهره‌مند شوند.