صفر تا صد کرونا در آذربایجان‌شرقی

صومی افزود: با وجود پیش‌بینی‌های انجام‌شده در استان فعلا با پیک بیماری مواجه نشده‌ایم، اما نگران موج دوم هستیم. ۲۵ درصد احتمال می‌دهیم که به دلیل دیده شدن اثر حذف محدودیت‌ها، به پیک یا اوج بیماری نزدیک شده و ۲۵ درصد نیز همچنین پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده به طرف شیب نزولی حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین میزان فوتی‌ها در استان بین ۶۰ تا ۸۰ ساله هستند، اظهار کرد: فوتی‌ها بر اثر بروز بیماری التهابی شدیدی که به دنبال عفونت ویروسی در بدن اتفاق می‌افتد، جانشان را از دست می‌دهند، اما شدتی که در افراد ۵۰ ساله می‌بینیم در افراد ۷۰ سال به بالایی که بیماری زمینه‌ای ندارند، نمی‌بینیم که در مورد سرطان هم این گونه است.

دکتر صومی اظهار کرد: میانگین سن فوتی‌ها در استان ۶۹ و میانگین سن مبتلایان، ۵۶ سال است و تنها چهار مورد مرگ بین ۱۰ تا ۲۰ سال داشتیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به آمارهای ارائه شده درخصوص مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ اظهار کرد: تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌ها و ترخیص‌شدگان از مراکز درمانی استان طی این ماه برابر بود که این علامت خوبی است.

صومی با اشاره به موجود بودن داروهای مورد تایید وزارت بهداشت برای درمان بیماران کرونا در استان گفت‌: داروهایی که ۳۰ تا ۶۰ درصد اثرگذار هستند در استان موجود بوده و پلاسما درمانی نیز بعد از ابلاغ کشوری آغاز می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمام کیت‌های وارد شده به کشور پس از آزمایش و کنترل در تهران بر اساس اعلام نیاز استان‌ها توزیع می‌شود، گفت: اکنون نزدیک به ۱۲ هزار کیت تشخیصی کرونا در آزمایشگاه‌های استان موجود است.

صومی از آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان برای مقابله با بیماری کرونا خبر داد و اظهار کرد: با وجود کنترل بیماری، ۱۰۰ تخت آی‌سی‌یو در بیمارستان امام رضا تجهیز شده است و در صورت احتمال پنج برابر شدن مراجعات نیز می‌توانیم بیماران را مدیریت و درمان کنیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به عدم استقبال مردم از نقاهتگاه‌ها، برای تکمیل دوره درمان بیماران کرونایی گفت: به دلیل عدم استقبال، تصمیم به تجهیز مهمانسراها برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در دوران نقاهت گرفتیم، اما مردم از این کار نیز استقبال نکردند. وی در ادامه اظهار کرد: هزینه تست کرونا ۶۰۰ هزار تومان بوده، اما طبق سیاست ابلاغی دولت افراد مثبت که استطاعت مالی ندارند، رایگان درمان می‌شوند. صومی از فعالیت چهار مرکز آزمایشگاهی تشخیص کرونا در تبریز و یک مرکز آزمایشگاهی در مراغه خبر داده وگفت: کلینیک‌های اسدآبادی، سینا و امام خمینی (ره ) در تبریز وظیفه معاینه و اخذ نمونه از افراد مشکوک به کرونا را برعهده دارند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای مبارزه با بیماری کرونا اظهار کرد: به همت کارشناسان بهداشتی و بسیجیان ۹۳ درصد جمعیت استان غربالگری شده‌اند و بیشترین مشارکت نیز از تبریز بوده است. صومی خاطرنشان کرد: وضعیت مناطق استان در حال تغییر بوده و در حال حاضر شهرستان‌های اهر و میانه با بیشترین تعداد مبتلایان در صدر قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از آغاز مرحله دوم غربالگری خبر داد و افزود: در این مرحله با افراد بالای ۱۵ سال و به خصوص افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند تماس گرفته می‌شود. صومی گفت: به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام مبتلایان به بیماری کرونا ۲۴ مرکز (۲۴ ساعته) و ۴۰ مرکز (۱۶ ساعته) در استان ایجاد شده است که افراد می‌توانند در صورت مشکوک بودن یا داشتن علائم بیماری به مراکز سلامت محل زندگی‌شان مراجعه کرده و پس از تشخیص پزشک به مرکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

رئیس دانشگاه با اشاره به بستری بودن ۷۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان طی ۱۵ روز گذشته گفت: اکنون نزدیک به ۸۰ نفر از بیماران مبتلا تحت دستگاه تهویه مکانیکی قرار دارند.

صومی در ادامه از فعالیت ۶۰۰ نفر پزشک عمومی، ۱۱۳۰ مراقب سلامت، ۱۷۴۱ نفر بهورز و نزدیک به ۳۰۰ نفر کارشناس بهداشت محیط در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد.