معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به محدودیت‌های بودجه‌ای دولت و عدم تخصیص اعتبار کامل به تالار مرکزی تبریز به‌عنوان یکی از ۱۵ طرح ملی مورد توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با روند فعلی و تکیه بر اعتبارات دولتی ساخت این تالار ۱۵ سال به طول می‌انجامد. رحمتی افزود: طبق ماده ۲۷ قانون بخش‌خصوصی می‌تواند در قالب مشارکت یا واگذاری کامل، در طرح‌های نیمه‌تمام ورود کند که در این صورت تکمیل تالار مرکزی تبریز در مدت دو سال میسر است. وی گفت: این طرح به‌منظور افزایش سرانه فرهنگی استان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شده و همکاری‌های لازم برای پیشبرد این طرح باید انجام شود. رحمتی افزود: با توجه به اینکه درخصوص اراضی این طرح اختلاف‌هایی بین اداره کل فرهنگ و ارشاد و شهرداری تبریز به‌وجود آمده است، از این‌رو در اسرع‌وقت باید مشکلات مرتفع و همکاری لازم انجام شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اراضی حاضر را با موافقت استاندار و شهردار وقت تحویل گرفته و با اینکه برای ساخت فضاهای فرهنگی نیازی به اخذ پروانه نیست، بنا به درخواست شهرداری اقدام به پروانه کرده‌اند، از این‌رو هرگونه سنگ‌اندازی در اجرای این طرح قانونی نیست. رحمتی اظهار کرد: اقدامات لازم برای اعلام نحوه مشارکت بخش‌خصوصی در این طرح توسط اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد استان اعلام خواهد شد و امیدواریم به زودی با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی، شاهد پیشرفت و تسریع در ساخت تالار مرکزی‌شهر تبریز و همچنین افزایش سرانه فرهنگی استان باشیم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه طرح تالار مرکزی‌ تبریز از بزرگ‌ترین طرح‌های متمرکز کشور است، گفت: این طرح پس از چند سال وقفه از اواخر سال ۹۷ با استقرار پیمانکار درحال اجرا بوده و ۱۷ درصد پیشرفت دارد. محمد محمدپور افزود: متاسفانه به علت عدم تخصیص اعتبار کافی طی سال ۹۸ که از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب، تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت، روند پیشرفت آن کند است.

وی ادامه داد: درصدد هستیم با روش‌های شتاب‌دهی روند این طرح را تسریع ببخشیم، زیرا اکنون سرانه فرهنگی استان ۴ سانتی‌متر مربع است که با سرانه استاندارد فیزیکی دنیا که ۷۰ سانتی‌مترمربع است فاصله بسیاری دارد و با اجرای این طرح میزان سرانه استان را می‌توانیم به مقدار قابل‌توجهی افزایش دهیم. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه درحال تلاش برای دریافت اعتبار مصوب کامل در سال‌جاری هستیم، از به کارگیری سازوکارهای دولتی همچون ماده ۲۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی در راستای جلب مشارکت بخش‌خصوصی و همچنین مدنی برای تسریع روند این طرح خبر داد. وی افزود: این طرح به لحاظ طراحی، معماری و پوشش بخش‌های مختلف فرهنگی، یکی از طرح‌های فاخر کشور خواهد بود که با تمام قدرت آن را پیش برده و اجازه هیچ‌گونه توقف را طی عملیات نخواهیم داد، زیرا به دستور مستقیم رئیس مدیریت برنامه و بودجه کشور این طرح تداوم خواهد داشت و تخصیص اعتبار آن در سال‌جاری در اولویت قرار خواهد گرفت.

محمدپور با بیان اینکه وسعت این طرح فرهنگی- هنری ۱۸ هزار مترمربع است، اضافه کرد: تامین پارکینگ مورد نیاز به ظرفیت ۲ هزار دستگاه خودرو برای تالار مرکزی تبریز بسیار ضروری است، از این رو درحال تعامل و رایزنی مستمر با شهرداری تبریز هستیم تا اراضی لازم برای احداث پارکینگ مورد نیاز نیز اختصاص یابد.