براساس این گزارش در سفر وزیر نیرو به استان، سه طرح سد «سیاهو»، آبرسانی به شهر «درمیان» و روستاهای منطقه و طرح‌های آبرسانی به ۱۵ روستای استان افتتاح شد و عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی منطقه «سربیشه» نیز کلنگ‌زنی شد. رضا اردکانیان، وزیر نیرو در مراسم افتتاح سد سیاهو در شهرستان سربیشه از بهره‌برداری از ۲۵۰ طرح عمده و بزرگ تا پایان امسال در کشور خبر داد و گفت: تا پایان دولت بیش از ۳۳۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن در کشور افتتاح خواهد شد. وی اظهار کرد: در کمتر از یک‌سال برای سومین بار است که به خراسان‌جنوبی سفر می‌کنم که این بار مناسبت آن توقف در ایستگاه پنجم پویش هر هفته- الف-ب- ایران است.

وی با اشاره به اینکه الفبا زیربنای هر کار است، اظهار کرد: آب و برق هم نقش زیربنایی در عرصه‌های مختلف کشور دارد و به خصوص امسال که به نام «جهش تولید» نام‌گذاری شده بیشتر باید مورد توجه باشد. وزیر نیرو با اشاره به اینکه امسال سال آخر دوره هشت‌ساله دولت تدبیر و امید است، ادامه داد: همیشه موتور دولت‌ها در سال آخر گرفتار کندی می‌شود اما دولت تدبیر و امید با توجه به‌عنوان جهش تولید باید با دور تندتر حرکت کند. اردکانیان با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۲۷ طرح با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید، گفت: امسال نیز ۲۵۰ طرح عمده و بزرگ با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان قرار است به بهره‌برداری برسد. وی با بیان اینکه بنا داریم در عرصه سازوکارها هم دگرگونی داشته باشیم، افزود: در وزارت نیرو از حدود دو سال پیش طرح فراخوان عمومی به‌عنوان انتصاب مدیران ارشد را اجرا کردیم که اکنون بیش‌ از ۹۰ مدیر ارشد آب و برق را از طریق این فراخوان انتخاب کردیم و توانستیم صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مسیر انتخاب بهترین‌ها در خانواده وزارت نیرو داشته باشیم.

وزیر نیرو در ادامه افزود: افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌‌های امروز نقش تعیین‌کننده‌ا‌ی در توسعه خراسان‌جنوبی خواهد داشت و به‌عنوان نخستین استان طرح سازگاری با کم‌آبی در خراسان‌جنوبی تدوین شد. اردکانیان با بیان اینکه این سند نقشه راهی برای سال‌های پیش‌رو است، گفت: فرصت‌های زیادی را برای پیشبرد این طرح‌ها پیش‌رو داریم. وی تاکید کرد: امسال تاکنون ۳۰۵ میلی‌متر بارش داشتیم که نسبت به بلند‌مدت ۳۰ درصد افزایش دارد و در خراسان‌جنوبی این افزایش ۴۷ درصد است. وزیر نیرو با بیان اینکه طرح‌های متعددی را برای پایداری منابع آب در استان خراسان‌جنوبی در دستور کار داریم، افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان از مهم‌ترین این طرح‌ها است. اردکانیان گفت: برای فاضلاب مجموعه هزار واحدی قاین عملیاتی و درحال اجرا است که در ابتدای تابستان نصب انشعابات آن انجام می‌شود و مراحل کار تصفیه‌خانه نیز تا سه ماه آینده به سرانجام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب از دشت آهنگران به قاین نیز انجام شده و درحال اخذ مجوز ماده ۲۳ است، اظهار کرد: فاضلاب شهرستان سربیشه نیز طی سه ماه آینده انجام می‌شود. وزیر نیرو با اشاره اینکه برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی استان نیز ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص می‌یابد، گفت: طی دو سال آینده با اختصاص این اعتبار تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان آبرسانی خواهد شد. اردکانیان با بیان اینکه ماموریت مشترک همه ما احساس رضایتمندی در مردم است، ادامه داد: سد سیاهو که افتتاح شد چهل و یکمین سد مخزنی کشور در دولت فعلی است که اشتغال قابل ملاحظه‌ای را خواهد داشت. وی با بیان اینکه تعداد سدهای مخزنی کشور تا پایان دولت به ۵۲ سد می‌رسد یادآور شد: تا پایان دولت بیش از ۳۳۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن در کشور افتتاح خواهد شد.