نرخ ریزش سفرهای بهاری

 با توجه به شیوع ویروس کرونا تعطیلات عید نوروز میزان سفرهایی که در کشور وجود داشته نسبت به سال گذشته کاهش قابل‌توجهی داشته است که علت اصلی آن ممنوعیت سفری بود که از سوی دولت ایجاد شده بود. از سوی دیگر قرنطینه افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا نیز موجب کاهش آمار بازار گردشگری داخل استانی شده است. در واقع به علت ترس از ابتلا به کرونا توریست‌ها از سفرهای یک روزه یا چند ساعته داخل استانی نیز اجتناب کردند. میزان سفرهای داخلی کشور در تعطیلات نوروز ۹۹ حدود ۵۲ تا ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است این امر نشان می‌دهد که حدود ۱۰ درصد از خانوارهای ایرانی معادل حدودا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار ساکن در ۳۱ استان می‌شود، در تعطیلات عید نوروز سال ۹۹ سفر رفته‌اند. با توجه به اینکه قبل از تعطیلات عید فطر متولیان گردشگری اعلام کردند که دیگر ممنوعیت تردد جاده‌ای برای سفر وجود ندارد و همه عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری در استان‌ها به توریست‌ها خدمات لازم را ارئه می‌دهند. علاوه بر آن باید در نظر داشت که حذف ممنوعیت تردد، جریمه مالی از سوی دولت و دستور ارائه خدمات به استان‌ها از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در تبدیل شدن استان‌های کم‌خطر درخصوص ویروس کرونا (سفید و زرد) به منطقه قرمز و افزایش ابتلا به ویروس کووید-۱۹ تاثیرگذار است.

 حجم سفرها در دو تعطیلات مناسبتی خرداد ۹۹ حدود ۱۱درصد نسبت به تعطیلات عید نوروز افزایش داشته است. در واقع افزایش سفر در تعطیلات مناسبتی خرداد حدودا ۲۲درصد بوده است که این آمار نشان‌دهنده مسافرت رفتن حدودا ۳میلیون و ۳۰۰هزار خانوار است. این آمار تنها آمار خانوارهایی است که در اقامتگاه‌های مجاز اسکان یافته‌اند درحالی‌که برخی خانوارها در سفرخود در مراکز مجاز اقامت نداشته‌اند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» آمارهای مربوط به استان مازندران نشان می‌دهد حدود ۳۰۰ هزار خانوار در این تعطیلات به این استان سفر کرده‌ و در اقامتگاه‌های رسمی اقامت داشته‌اند و اگر فرض بر این باشد که به همین میزان خانوار نیز در ویلاها و مراکز اقامتی شخصی خود در این ایام اقامت کرده باشند، بنابراین حدود ۶۰۰هزار خانوار در دو تعطیلی مناسبتی خرداد به استان مازندران سفر کرده‌اند. اگر فرض کنیم همین میزان از خانوار به استان گیلان سفر کرده باشند، بنابراین نزدیک به نیمی از مسافران تعطیلات مناسبتی چند وقت اخیر به دو استان شمالی سفر کرده‌اند که این امر از ترافیک جاده‌های منتهی به دو استان شمالی مشهود بود. زیرا اغلب توریست‌هایی که به این دو استان سفر کرده‌اند مسیر ۴ ساعته را حداقل در ۸ ساعت پیموده‌اند. براساس آمارها در تعطیلات مناسبتی خرداد ۱۲ درصد از خانوارهای ایرانی به سفر رفتند که اگر فرض کنیم نیمی از این خانوارها در اولین تعطیلی مناسبتی (تعطیلات عید فطر) به سفر رفته باشند بنابراین ۶ درصد دیگر در تعطیلی بعدی (چهاردهم و پانزدهم) خرداد سفر کرده‌اند.

آمار مربوط به خرداد سال‌جاری که از سوی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام شده است نشان می‌دهد بهار امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود ۹۵درصد کاهش در سفرها وجود داشته است. همچنین آمارهای مربوط به استان اصفهان حاکی از آن است که در دو تعطیلی خرداد حدود ۴۸ هزار نفر معادل ۱۶ هزار خانوار در اقامتگاه‌های رسمی این استان اقامت داشته‌اند. در صورتی که بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که میزان سفر به این استان بیشتر از این آمار است، اما چون گردشگران در اقامتگاه‌های رسمی ساکن نشده‌اند آمار دقیقی وجود ندارد.