الزام استفاده از انرژی خورشیدی

 دادگر در ادامه طول خطوط فوق توزیع برق در استان را یک هزار و ۶۱۱ کیلومتر مدار اعلام و اظهار کرد: همچنین ۲۱ پست فوق توزیع در استان وجود دارد و ظرفیت ترانس‌های فوق توزیع نیز ۸۵۰ مگاوات است. مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اکنون ۳۷۹ هزار و ۱۶۳ مشترک برق در استان هستند، اظهار کرد: از مجموع این مشترکان ۲۲۸ هزار و ۸۶۴ مشترک معادل ۶۰ درصد مشترکان شهری و تعداد ۱۵۰ هزار و ۲۹۹ مشترک معادل ۳۹ درصد مشترکان روستایی هستند. دادگر با بیان اینکه همچنین ۵ هزار و ۲۴ مشترک نیز که معادل ۳۳/ ۱ درصد کل مشترکان هستند جزو مشترکان سنگین در استان هستند، گفت: ۹ هزار و ۶۴۸ دستگاه ترانسفورماتور توزیع با ظرفیت یک هزار و ۴۲ مگاوات نیز در استان وجود دارد. وی اظهار کرد: همچنین طول خطوط فشار متوسط هوایی و زمینی شرکت برق استان ۱۲ هزار و ۷۳۳ کیلومتر و طول خطوط فشار ضعیف هوایی و زمینی ۵ هزار و ۷۸۱ کیلومتر است. مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان‌جنوبی تلفات شبکه توزیع را ۹۶/ ۶ درصد اعلام و تصریح کرد: ۳/ ۲۹ درصد برق استان در بخش کشاورزی، ۹/ ۲۷ درصد در بخش خانگی، ۵/ ۲۰ درصد صنعتی، ۵/ ۱۰ درصد عمومی، ۶ درصد روشنایی معابر و ۹/ ۵ درصد در بخش تجاری مصرف می‌شود و ۵۰ درصد مصرف برق استان نیز در بخش مولد اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه استفاده از سامانه آنلاین اعلام زلزله، شناسایی محدوده تحت‌تاثیر زلزله در GIS، توسعه سیستم اتوماسیون، تجهیز و ارتقای مرکز دیسپاچینگ شرکت، راه‌اندازی مرکز فوریت‌های برق متمرکز، نصب سیستم موقعیت‌یاب خودروها، اجرای طرح نظام آراستگی محیط کار و قرائت از راه دور کنتورهای فهام در سیستم جامع مشترکان را نیز از اقدامات شاخص شرکت برق در استان اعلام کرد‌. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی احداث نیروگاه بادی در سربیشه، احداث نیروگاه زغال سنگ طبس، احداث ۷۵۰۰ نیروگاه ۵ کیلوواتی، برق‌رسانی به واحدهای مسکن محرومان و توسعه و تجهیز شبکه‌های برق به‌ویژه در شبکه‌های روستایی را نیز از برنامه‌های پیش‌رو در شرکت برق استان دانست. منصوریان، معاون دیسپاچینگ شرکت توزیع برق خراسان جنوبی نیز با اعلام اینکه هزینه تولید برق خیلی بالا است، گفت: هزینه احداث یک نیروگاه هزار مگاواتی معادل هزینه احداث ۱۰۰ بیمارستان مجهز یا هزار مدرسه خوب است.

وی ادامه داد: در فصل جاری به‌دلیل افزایش دما اگر مردم صرفه‌جویی نکنند مشکلاتی ایجاد خواهد شد که باید به شدت رعایت شود‌.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه مخازن آبی استان ۰۴/ ۱۱۳ میلیون مترمکعب کسری دارد، گفت: بیشترین کسری مخازن آبی استان مربوط به دشت‌های سرایان، بشرویه و بیرجند است.احمد اظهار کرد: میانگین بارندگی استان تا ابتدای تیر امسال ۸/ ۱۶۸ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد و نسبت به درازمدت ۴۶ درصد افزایش داشته است. وی گفت: شرایط بارندگی در استان طی دو سال اخیر مطلوب بوده اما هنوز کافی نیست و خشکسالی در استان وجود دارد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی همچنین از نصب کنتور هوشمند برای ۸۵ درصد چاه‌های کشاورزی استان خبر داد و گفت: در برنامه داریم تا پایان امسال جشن اتمام کنتورگذاری را در چاه‌های کشاورزی و صنعتی استان برگزار کنیم. قندهاری با بیان اینکه در استان بی‌آبی زندگی می‌کنیم، گفت: تنها راهکاری که می‌شود برای آب استان روی آن حساب کرد انتقال آب از دریای عمان است که بسیار طرح بزرگ و زمان‌بری است.