سجاد مطلبی گفت: براساس برنامه قرار بود سال گذشته ۹۰ واحد صنعتی راکد و تعطیل مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان احیا شود که فراتر از برنامه پیش‌بینی شده، اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری امسال بازگرداندن ۹۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید است، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۵ واحد به چرخه تولید بازگشته و تلاش می‌شود تا پایان سال، برنامه پیش‌بینی شده تحقق یابد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: تعدادی از این واحدها از طریق ستاد تسهیل و استمهال بدهی بانکی و اخذ تسهیلات جدید، تعدادی با واگذاری واحد صنعتی به اجاره و تعدادی نیز از طریق دریافت تسهیلات سرمایه در گردش دولت به چرخه تولید باز گشته‌اند.

مطلبی ادامه داد: عمده مشکلی که موجب می‌شود واحد صنعتی نتواند دوباره به چرخه تولید بازگردد، مربوط به اختلاف شرکا است و در این زمینه کاری از دست شهرک‌های صنعتی استان برنمی‌آید.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی میانگین تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور را ۲۳ درصد اعلام کرد و گفت: وضعیت این استان در مقایسه با میانگین کشوری خوب بوده به‌طوری‌که ۱۷ درصد معادل حدود ۴۰۰ واحد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تعطیل هستند.

مطلبی افزود: اکنون ۲ هزار و ۵۵۰ واحد صنعتی در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به بهره‌برداری رسیده است که ۸۳ درصد آنها با ظرفیت‌های متفاوت زیر ۵۰، بین ۵۰ تا ۷۰ و بالای ۷۰ درصد در حال فعالیت هستند. وی یادآوری کرد: مشکل در تامین مواد اولیه، کمبود نقدینگی، اختلاف شرکا، نبود ماشین‌آلات و مشکل فروش از عمده عوامل تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان است. معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی، با اعلام اینکه این استان در حوزه صنایع کوچک و متوسط جزو ۳ استان برتر کشور است، گفت: ۹۴ تا ۹۵ درصد از واحدهای صنعتی استان صنایع کوچک و متوسط هستند که به‌عنوان تکمیل‌کننده چرخه فعالیت صنایع بزرگ فعالیت می‌کنند.

معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: حمایت از صنایع کوچک و متوسط به منظور توسعه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از اولویت‌های شهرک‌های صنعتی استان است. مطلبی با اشاره به مشکلات موجود در صنایع کوچک و متوسط استان، افزود: عمده این مشکلات ناشی از این است که خود سرمایه‌گذار هم مالک، مدیرعامل، مدیرکارخانه، مدیر مالی و مدیر بازاریابی بوده و همه این امور به یک نفر ختم می‌شود. معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: برای کمک به این واحدها ۲ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار در شهرک‌های صنعتی شهید سلیمی و فناوری خودرو راه‌اندازی شد و در این مراکز ۴۴ مشاور برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به بخش صنعت استان مستقر هستند.

مطلبی با اشاره به نبود فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره در بخش صنعت استان، ادامه داد: برای استفاده واحدهای صنعتی از خدمات مشاوران به منظور ارزیابی مشکل واحدهای صنعتی از سوی آنان، شرکت شهرک‌های صنعتی یارانه و کمک مالی پرداخت می‌کند.

معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی نمایندگی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ایران است، گفت: نمایندگی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، سپردن وثیقه‌های واحدهای صنعتی در بانک‌ها را تسهیل می‌کند. مطلبی افزود: این صندوق با اخذ دفترچه قرارداد واحدها با شرکت شهرک‌های صنعتی، در مناطق توسعه‌یافته همچون تبریز تا ۷۰ درصد اصل و فرع تسهیلات و در مناطق کمتر توسعه یافته مانند ورزقان تا ۸۵ درصد این تسهیلات را تضمین می‌کند. معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تقاضای بازارهای خارجی برای داشتن سبد کالایی به‌جای یک کالا، گفت: برای پاسخ به تقاضای این بازارها اقدام به تشکیل ۴ کنسرسیوم صادراتی در استان شد.