امین ابراهیمی با اعلام این خبر افزود: برنده مناقصه اجرای این طرح مشخص شده و عملیات اجرایی از مهر آغاز خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت سهامداران و پیگیری‌های مسوولان استانی، موضوع طرح توسعه فولاداکسین خوزستان طی سه سال از شروع عملیات اجرایی، آماده بهره‌برداری شود.

ابراهیمی در ادامه درباره ضرورت اجرای این طرح توضیح داد: مواد اولیه موردنیاز شرکت از فولادخوزستان، فولادمبارکه و فولادهرمزگان تامین می‌شود که از این شرکت‌ها، تنها فولادمبارکه پاسخگوی تامین مواد اولیه موردنیاز لوله‌های نفت و گاز ترش است و فولاد خوزستان اسلب‌های تجاری و فولاد هرمزگان اسلب آلیاژی را تامین می‌کند.

وی افزود: با همکاری این سه شرکت در تامین مواد اولیه مشکلی نداریم، ولی در صورت راه‌اندازی نورد گرم ۲ مبارکه، این شرکت اسلب‌های تولیدی خود را به‌صورت کامل برای تولید ورق گرم خودش مصرف خواهد کرد و در عمل فولاداکسین از تولید ورق‌های لوله‌های نفتی باز خواهد ماند. از همین‌رو اگر طرح نورد گرم۲ فولادمبارکه آغاز به کار کند، با فولادمبارکه در بازار تنها ۱۲درصد همپوشانی خواهیم داشت، ولی در تامین مواد اولیه ۱۰۰ درصد همپوشانی پیدا می‌کنیم که این موضوع به ضرر ما خواهد بود و این مهم‌ترین دلیل ما برای نیاز به فولادسازی است.

ابراهیمی افزود: از سویی برخی آلیاژ‌های بسیار راهبردی و موردنیاز کشور همچون فولادهای کرایژونیک برای بومی‌سازی و قطع وابستگی نیاز به اسلب داخلی دارد که فولادسازها امکان تامین آن را ندارند، از این‌رو در طرح فولادسازی درصدد تامین آنها هستیم.

ابراهیمی ادامه داد: اسلب‌های تولیدی داخل کشور از نظر ابعادی جوابگوی نیاز خط نورد این شرکت نبوده و باعث از دست رفتن ظرفیت خط نورد به میزان قابل‌توجهی شده است. خط نورد فولاداکسین برای اسلب ۲۳ تنی طراحی شده، اما اسلب‌های تولید شده توسط فولادسازهای داخلی عموما کمتر از ۱۴ تن وزن دارند که این موضوع باعث کاهش ظرفیت اسمی از یک میلیون و ۵۰ هزار تن به حدود ۷۰۰ هزار تن، افزایش ضایعات و به تبع آن افزایش بهای تمام شده محصول شده است. لازمه تامین اسلب ۲۳ تنی آلیاژی اجرای مجتمع فولادسازی شامل احیای مستقیم و ذوب و ریخته‌گری است که با اجرای آن ضمن جذابیت سرمایه‌گذاری از نظر نرخ و زمان بازگشت سرمایه، موجب اشتغال‌زایی مستقیم در حدود هزار نفر و اشتغال‌زایی غیرمستقیم در حدود ۷هزار نفر در استان خوزستان شده و برخی معضلات اساسی شرکت نیز به‌وسیله آن حل می‌شود.

وی اظهار کرد: طرح فولادسازی از طرح‌های توسعه اصلی شرکت است که از زمان بدو تاسیس نورد ورق عریض، به‌عنوان یک طرح بالادستی مدنظر قرار گرفته بود و حتی در این زمینه در سال ۲۰۰۵ میلادی قراردادی با شرکت دانیلی ایتالیا نیز منعقد شد؛ همچنین زیرساخت‌های لازم همچون زمین، آب، برق، گاز و سایر تسهیلات موردنیاز طرح مهیا شد، اما به علت مشکلاتی همچون عدم تامین منابع مالی و مشکلات تغییر سهامداران و سایر مسائل داخلی شرکت این قرارداد به سرانجام نرسیده بود.

ابراهیمی در ادامه توضیح داد: به توصیه سهامداران در سال ۱۳۹۸ دوباره اجرای طرح توسعه کارخانه فولادسازی در دستور کار شرکت قرار گرفت و به همین منظور، گزارش توجیه فنی و اقتصادی توسط شرکت مهندسی فراتحقیق سپاهان با لحاظ شرایط و قیمت‌های روز تهیه شد. نتایج این گزارش نشان داد که این طرح ضمن رفع مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه شرکت که مستقیما بر افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت کارخانه نورد تاثیر خواهد گذاشت، دارای نرخ برگشت سرمایه نسبتا بالایی نیز هست که می‌تواند تحول اساسی در شرایط مالی شرکت به‌وجود آورد.

مدیرعامل فولاداکسین خوزستان با اعلام اینکه فولاداکسین تولید انبوه ورق‌های API محیط ترش را در برنامه تولیدی خود برای طرح‌های عظیم نفتی درحال اقدام دارد، گفت: تولیدات این مجموعه اکنون ۷۵۰ هزار تن در سال است؛ با توجه به این ظرفیت برای سال ۹۹ پیش‌بینی شده که حدود ۱۰۰ هزار تن به صادرات و ۶۵۰ هزار تن نیز به مصرف داخلی اختصاص یابد.