بحران مواد اولیه برای ذوب‌آهن

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اواخر تیر در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت، بزرگ‌ترین چالش ذوب‌آهن را کمبود مواد اولیه آهن‌دار در کشور اعلام کرد و گفت: با رویکرد جدید وزارت صمت، خام‌فروشی سنگ آهن به شدت کنترل می‌شود، اگرچه خام‌فروشی ادامه دارد؛ اما روند آن کاهشی است. از سوی دیگر تعجیل معادن و تبدیل سنگ آهن به کنسانتره و گندله به دلیل اینکه منافع بیشتری برای تولیدکنندگان دارد و همچنین کمبود کمی و کیفی سنگ‌آهن درشت‌دانه در کشور از دیگر چالش‌های شرکت ذوب‌آهن است.

اگرچه مدرس‌خیابانی سرپرست سابق وزارت صمت، اقدامات و وعده‌های بسیاری برای تامین مواد اولیه فولادسازان و به خصوص ذوب‌آهن داد و بر ممنوعیت صادرات مواد معدنی با توجه به نیاز داخل بارها تاکید کرد، اما در نهایت تمام این وعده‌ها با رای اعتماد نگرفتن وی از مجلس به نوعی مسکوت ماند تا جایی که اکنون مجموعه ذوب‌آهن اصفهان نگران تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به‌خصوص برای راه‌اندازی کوره شماره یک است و تا زمانی که نسبت به پایداری تامین مواد اولیه مورد نیاز خود اطمینان حاصل نکند نمی‌تواند نسبت به اجرای برنامه‌های خود با قوت پیش رود، اگرچه همواره بر این امر تاکید دارد.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز در زمینه ضرورت تامین مواد اولیه ذوب‌آهن توضیح داد: تناژ مواد اولیه مورد نیاز ذوب‌آهن براساس برنامه تولید این شرکت تقریبا ثابت است.

محمدجعفر صالحی درباره فراخوان ذوب‌آهن به‌منظور شناسایی تامین‌کنندگان کنسانتره زغال‌سنگ گفت: این فراخوان مربوط به تامین کنسانتره زغال‌سنگ برای واحد پی‌سی‌آی و طرح تزریق پودر زغال برای کوره‌های ۲ و ۳ ذوب‌آهن است و با توجه به ضرورت تامین زغال‌سنگ داخلی به غیر از زغال وارداتی، این مجموعه در نظر دارد از منابع داخلی نیز زغال مورد نیاز طرح یاد شده را تامین کند.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اعتقاد بر اینکه نبود مواد اولیه به خصوص در شرایط نوسان شدید قیمت‌ها، آرامش را از بخش تولید و به‌خصوص ذوب‌آهن می‌گیرد، تصریح کرد: در این شرایط بهره‌بردار تکلیف خود را برای چگونگی برنامه‌ریزی مصرف نمی‌داند و زمانی‌که تامین پایدار مواد اولیه صورت نگیرد، این شرایط موجب فشار بر تولید و آسیب حوزه صنعت می‌شود، چراکه ثبات قیمتی در بازار به‌ویژه برای تامین قطعات و تجهیزات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اکنون ذوب‌آهن برنامه‌ریزی مناسبی برای تولید دارد، توضیح داد: مواد آهن‌دار مورد نیاز آگلومراسیون به وضعیت پایدار رسیده، همچنین شرایط تامین مواد درشت‌دانه و تامین زغال‌سنگ داخل و وارداتی رو به بهبود است، اما نگرانی در تداوم این وضعیت است، چراکه هنوز صادرات مواد آهن‌دار درحال انجام است.

وی تاکید کرد: اکنون صادرات رقیب جدی ذوب‌آهن محسوب می‌شود و متاسفانه روزبه‌روز درحال قدرتمند شدن است، چراکه جهش نرخ ارز و افزایش قیمت‌های جهانی سبب شده صادرات برای صادرکنندگان به صرفه باشد و دیگر اولویت‌شان تامین مواد مورد نیاز داخل نیست.