نبض طرح‌های حمل‌و‌نقلی اصفهان

حجت‌الله غلامی در نشستی خبری اظهار کرد: هدف‌گذاری بعدی ارتباط مرکز استان با استان‌های مجاور از طریق بزرگراه است که بر همین اساس آزادراه تهران- اصفهان- شیراز را در دستور کار داریم. قطعه اول و دوم آزادراه شرق اصفهان نیز آماده افتتاح است که ۳۲۰۰ میلیارد تومان برای این بزرگراه هزینه شده است. قطعه سوم آن به طول ۳۰ کیلومتر تا خرداد سال آینده افتتاح می‌شود.

وی اظهار کرد: طرح قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران نیز که سال‌ها درگیر آن بودیم خوشبختانه در حال پیگیری مجدد است و زمان خاصی را برای بهره‌برداری از آن نمی‌توان اعلام کرد. 

وی در ادامه با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی و ریالی دولت هیچ گاه طرح‌های عمرانی متوقف نشده است، افزود: منابعی که عمدتا باید برای طرح‌ها تامین کنیم بخشی از آن منابع دولتی است که ۱۵۴۰ میلیارد تومان است و این مبلغ ناکافی است. به همین دلیل توانستیم برای طرح‌های نیمه تمام ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کنیم که در کل اعتبارات عمرانی را تقریبا به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رساند. معاون عمرانی استانداری اصفهان گفت: بخشی از این اعتبارات نیز در شهرداری‌ها تامین می‌شود. ۱۰۸ شهرداری استان اصفهان ۸ هزار میلیارد تومان درآمدزایی دارند که ۶۰ درصد این اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص دارد.

غلامی ادامه داد: اعتبارات بخش خصوصی نیز به منظور توسعه صنعت فولاد و پالایشگاه‌ها صرف می‌شود. در کنار این سه منبع درآمدی استفاده از قابلیت‌های مشارکتی را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم که در بودجه ۹۹ مشارکت بخش خصوصی باید پررنگ باشد. اما در مجموع طرح‌های مهم، طرح‌های آبی است و در هفته دولت ۱۸۸۴ طرح با اعتبار ۳۲۰۰ میلیارد تومان را به بهره‌برداری رساندیم. وی افزود: با توجه به کمبود آب باید برای این مشکل اقداماتی انجام دهیم و چون مصرف آب بیشتر در بخش کشاورزی است باید صرفه‌جویی در آب و الگوی کشت مناسب با توجه به اقلیم خشک را مورد توجه قرار دهیم.  معاون عمرانی استانداری اصفهان در ادامه گفت: طرح کوهرنگ ۴۷ درصد پیشرفت داشته که در نتیجه ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب را به حوضه آبریز مرکزی انتقال می‌دهد. 

غلامی گفت: تامین آب شرب ۱۴ شهرستان تحت عنوان سامانه دوم فعال شده است که این طرح مدت‌ها تعطیل بود اما اکنون در حال عملیات اجرایی است. فاز اول طرح تحت عنوان فاز اضطراری است که 5/ 3 مترمکعب بر سرعت آب می‌افزاید. وی افزود: طرح انتقال آب از سد به چشمه لنگان نیز ۷۰ درصد پیشرفت داشته است که پیش‌بینی می‌کنیم این طرح در خرداد سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد و ۶۰ میلیون مترمکعب آب را به حوضه آبریز مرکزی انتقال دهد. معاون عمرانی استانداری اصفهان تصریح کرد: طرح بهشت‌آباد نیز در حال برنامه‌ریزی است که تاییدیه مطالعاتی آن را از وزارت نیرو گرفته‌ایم و تحویل محیط زیست شده است. همچنین طرح ساماندهی رودخانه زاینده‌رود را در دستور کار داریم و برای ساماندهی آن ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است تا برای سال ۱۴۰۰ پرت آب سامان یابد. وی گفت: امسال برای کشت تابستانه برنامه‌ریزی دقیق کردیم و حدود ۴۰ هزار هکتار کشت تابستانه داشتیم. 

معاون عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد: در بخش اقدام ملی مسکن نیز طبق آخرین آمار ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد مسکونی سهمیه استان اصفهان بوده که تا‌کنون ۶۵ هزار و ۴۹۰ نفر برای مسکن ملی در استان ثبت نام کرده‌اند و ثبت نام ۱۳ هزارو ۲۷۴ نفر تایید شده است.

غلامی گفت: در بخش مسکن محرومان نیز سهم استان اصفهان ۴۱۵۰ واحد است که از این تعداد ۲۶۴۵ خانوار را شناسایی کرده‌ایم که برای این واحدها ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص می‌یابد.