افتتاح بزرگ‌ترین مرکز رادیوتراپی تبریز

سیامک کاشفی‌مهر با اشاره به ساخت و تجهیز بخش رادیوتراپی جدید در این مرکز درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی و خیر استانی، گفت: با اتمام بخش رادیوتراپی بیمارستان شهید مدنی تبریز، امکان طراحی‌های به موقع درمان پیچیده با استفاده از تکنیک‌های به روز دنیا و کاهش نیاز مراجعه به درمان به استان‌های دیگر و کشورهای مجاور و نیز حذف انتظار نوبت بیماران محقق می‌شود.

وی با اشاره به ارائه خدمات با تعرفه مصوب دولتی در این بیمارستان، گفت: با آغاز به فعالیت بخش رادیوتراپی، پرتودرمانی پیشرفته نیز امکان‌پذیر شده و این افزایش رضایت نسبی مراجعان به‌دلیل بهبود کیفیت درمان‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: بیماران مبتلا به بیماری‌های بدخیم که امکان درمان کامل با روش‌های شیمیایی یا جراحی نداشته باشند و نیز برخی بیماری‌های خوش‌خیم که قابل درمان به روش جراحی نیستند، می‌توانند از امکانات بخش رادیوتراپی بیمارستان شهید مدنی بهره‌مند شوند.

کاشفی‌مهر با اشاره به اینکه این بخش با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و خیر استانی تجهیز می‌شود، گفت: تاکنون هزینه‌های مربوط به ساخت بونکر الکتا و دو طبقه بخش بستری شیمی درمانی و تجهیزات و ملزومات مربوط به‌دستگاه شتاب‌دهنده الکتا توسط مصطفی قصاب عبدالهی، خیر تبریزی، تامین و پرداخت شده است.

وی گفت: درمان با روش‌های تکنولوژیک جدید، به روز شدن درمان‌ها و جهش از درمان‌های سال ۱۹۹۵ به درمان‌های رایج اخیر در دنیا، کاهش عوارض ناشی از رادیوتراپی، افزایش پاسخ به درمان در تومور و نیز امکان درمان‌های پیچیده به روش رادیوتراپی، از مزیت‌های تجهیز بخش رادیوتراپی بیمارستان شهید مدنی و دستگاه‌های جدید خریداری شده برای آن نسبت به‌دستگاه‌های مشابه دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه توموتراپی خریداری شده برای بخش رادیوتراپی بیمارستان شهید مدنی، تنها دستگاه از نوع خود در شمالغرب کشور بوده و دستگاه الکتا نیز با قابلیت انجام IMRT و نیز امکان ارتقا برای انجام درمان IGRT در شمالغرب کشور منحصربه‌فرد است.

مدیر بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق شهید مدنی تبریز یادآور شد: با توجه به اینکه درمان‌های پیشرفته، زمان بیشتری را برای درمان هر بیمار به خود اختصاص می‌دهد، به همین دلیل دستگاه شتاب دهنده توموتراپی و الکتا هر کدام در هر نوبت حدود ۲۰ بیمار را درمان خواهند کرد و دستگاه شتاب‌دهنده امید همانند دستگاه اونکور قادر به درمان حدود ۴۰ بیمار در هر نوبت کاری خواهد بود.

وی درباره مزیت‌های راه‌اندازی بخش شیمی‌درمانی بستری در این مرکز درمانی نیز اظهار کرد: با این کار امکان انجام درمان‌های همزمان شیمی درمانی و رادیوتراپی با انفزیون‌های ۲۴ ساعته برای بیماران نیازمند این درمان‌های همزمان مقدور می‌شود.

وی ادامه داد: رادیوتراپی همراه با شیمی‌درمانی، به علت میزان عوارض احتمالی، امکان قطع درمان وجود داشت و این به روند درمان بیمار خلل وارد می‌آورد، اما با داشتن بخش بستری، این موارد پیش نخواهد آمد.

کاشفی‌مهر اظهار کرد: پیش از این بیماران رادیوتراپی، اونکولوژی که در فرآیند درمانی دچار عارضه می‌شدند، برای بستری شدن در بخش‌های دیگر دچار سردرگمی می‌شدند، اما با ایجاد بخش بستری تحت نظارت پزشک خود در این بخش تحت مراقبت و درمان خواهند بود.

وی گفت: بر این اساس، امکان شیمی‌درمانی‌های قبل و بعد درمان‌های جراحی یا رادیوتراپی که نیاز به بستری دارند و فعلا به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند، مقدور خواهد بود.