مصرف 40 درصدی برق بخش صنعتی

افشین روشن‌میلانی گفت: برق منطقه‌ای استان ریاست کارگروه انرژی و آب در حوزه پدافند غیرعامل را برعهده دارد که در این کارگروه، انرژی شامل برق، گاز و نفت بوده و آب نیز حوزه آب و انتقال آب را شامل می‌شود. وی با بیان اینکه ۱۳ اداره و شرکت در این کارگروه فعال هستند، افزود: این کارگروه به منظور تداوم تامین خدمات انرژی و آب در شرایط خاص بررسی و اندیشه می‌کند؛ همچنین هریک از اعضای کارگروه سناریوهایی آماده کرده و طی سال نیز مانورهایی در جهت سنجش آمادگی شبکه و سرعت مقابله با شرایط ویژه را برگزار می‌کند. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با اشاره به مانورهای برگزار شده در حوزه پدافند غیرعامل، اظهار کرد: وزارت نیرو نهمین مانور سراسری آماده بودن دیزل ژنراتورهای مراکز حساس را اخیرا برگزار کرد و طی آن بدون اطلاع قبلی، دستور داده شد تا تمامی دیزل ژنراتورها در تمام اداره‌ها و شرکت‌ها روی مدار بیاید تا سرعت ورودشان به مدار ارزیابی‌ شود. وی با تاکید بر اینکه در حوزه آب نیز تلاش می‌کنیم ذخیره‌سازی آب را به مدت معین در مراکز مختلف پایش کرده و مخازن را ممیزی یا ارزیابی کنیم، اضافه کرد: در حوزه نفت و همچنین در رابطه با شبکه‌های برق نیز تلاش می‌کنیم خطوط مختلفی برای تغذیه مناطق و حداقل مناطق حساس و مهم، آماده کنیم؛ پایه‌های برق را نیز مستحکم‌تر انتخاب کرده و سیم‌های هوایی را نیز روکش‌دار می‌کنیم.

میلانی با تاکید بر اینکه یکی از پایه‌های اساسی پدافند غیرعامل، مشارکت مردمی است، گفت: در حوزه انرژی و آب نیز باید فرهنگ‌سازی کنیم تا مشترکان در شرایط ویژه تاب‌آوری خود را افزایش دهند؛ در این رابطه از طریق پیامک و درج آگاهی روی قبوض فرهنگ‌سازی می‌کنیم و همچنین آموزش‌های مختلف و متنوعی به همکاران ارائه می‌شود تا در مواقع خاص به‌کار گیرند. وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پدافند غیرعامل، تشریح کرد: در حوزه پدافند غیرعامل یک شرکت پشتیبان هم داریم که با عنوان شرکت معین شناخته می‌شود و درصورتی که به مشکل بربخوریم، شرکت معین در شرایط خاص در منطقه حضور خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در تیر و مرداد سال‌جاری صنعت برق توانست به‌صورت مستمر شبکه را با کمک مشترکان پایدار نگه دارد، اظهار کرد: اکنون نیز برای تابستان سال آینده آماده می‌شویم و با مشترکان مکاتبه و فرهنگ‌سازی می‌کنیم تا برای عبور موفق از سال آینده آماده شوند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان ادامه داد: شرکت گاز استان نیز برای زمستان پیش رو، آگاهی‌دهی را شروع کرده و با مشترکان بزرگ رایزنی می‌کند؛ همچنین نیروگاه‌ها را نیز آماده می‌کنند تا در صورت عدم تامین گاز، از سوخت جایگزین استفاده شود، چراکه نیروگاه‌های ما چند منبع سوخت دارد و اگر یک منبع دچار مشکل شود، سایر منابع مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه یکی از عوامل افزایش تاب‌آوری در حوزه پدافند غیرعامل، افزایش سبد تولید برق از حامل‌های انرژی‌های مختلف است، اضافه کرد: به این منظور نیروگاه بادی در میانه و نیروگاه خورشیدی در منطقه فعال بوده و همچنین نیروگاه‌های دیزلی کوچک داریم که از دید پدافند غیرعامل در نقاط مختلف استان فعالیت می‌کند. وی با تاکید بر اینکه عمده مشکل ما تعادل بین تولید و مصرف در فصل تابستان است، افزود: البته در فصل زمستان نیز با کمبود تولید مواجه هستیم، چراکه نیروگاه‌های منطقه را به‌صورت برنامه‌ریزی شده برای تعمیرات از مدار خارج می‌کنیم تا در تابستان به‌طور مستمر در مدار باشد؛ اما در حالت کلی در طول پاییز و زمستان تولید برقمان بیش از مصرف است.