تاسیس مدرسه چرم و کفش

دانشگاه آزاد اسلامی تبریز پس از مدت‌ها تحقیق و بررسی بر آن شد تا در سال جهش تولید و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و برای رفع موانع تولید در سال‌جاری، با اخذ مجوز راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به شعار پیوند دانشگاه و صنعت جامه عمل پوشانده و در کنار فعالان اقتصادی و بازوان توانمند در عرصه تولید قرار گیرد و با آموزش مهارت‌های نوین و موردنیاز صنعت چرم و کفش به تربیت نیروی کار ماهر بپردازد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز از تاسیس مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش این دانشگاه در سال‌جهش تولید خبر داد و با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه حل مساله ملی است، اظهار کرد: این دانشگاه در سالی که گذشت در زمینه سرای نوآوری کفش و چرم و تاسیس مرکز تحقیقات چرم و کفش و طرح پایش کفش و چرم فعالیت‌های متعددی انجام داده است که امسال به‌منظور منویات رهبر معظم انقلاب، رونق تولید کفش که یک مساله استانی و ملی است، پیشتاز خواهیم بود. عزیز جوان‌پور با تاکید بر اینکه باید رویکردی در پیش گرفته شود تا صنعت، لزوم حضور و تاثیرگذاری دانشگاه در حل مشکلات و ارائه راه‌حل‌ها را لمس کند، افزود: دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بحث چرم و کفش را که پیشینه‌ای دراز در آذربایجان‌شرقی دارد، در دستور کار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی قرار داده است.

جوان‌پور خاطرنشان کرد: بعد از ایجاد نخستین مرکز علمی، مهارتی و عمومی روباتیک و بهره‌برداری موفق از آن، دومین مدرسه علمی و مهارتی چرم و کفش در واحد تبریز برای تسریع در عملیاتی کردن طرح‌ها به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با اشاره به برنامه‌های پژوهش‌محور دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص نوآوری در حوزه چرم و کفش گفت: بیش از ۷۰۰ زمینه تحقیقاتی در مورد چالش‌های صنعت چرم و کفش در قالب برنامه پایش احصا شده که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های پژوهشی خود را در این زمینه انجام دهند.

جوان‌پور با اشاره به رشته‌های مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش گفت: مهارت‌‌های مربوط به صنعت چرم و کفش همچون ساخت و دوخت چرم، طراحی و قالب‌سازی انواع کفش‌های زنانه، مردانه، پوتین، چکمه، ورزشی، صندل و ماکاسین، آموزش مهارت‌های مدیریتی و فروش و بازاریابی و حسابداری بهای تمام‌شده محصول از جمله رشته‌های آموزشی این مدرسه مهارتی است.  وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی این مدرسه فقط کوتاه‌مدت و میان‌مدت مهارتی خواهد بود، افزود: این دوره‌ها با استفاده از آخرین متد آموزشی روز دنیا و بهترین دستگاه‌ها و با بهره‌مندی از حضور استادان برجسته و مجرب کشور برگزار می‌شود و محدودیتی برای برگزاری دوره‌ها در واحدهای تولیدی و صنعتی وجود ندارد. جوان‌پور خاطرنشان کرد: سرفصل‌‌های استاندارد آموزشی تعیین شده برای دوره‌ها مطابق آخرین استانداردهای بین‌المللی و با تاکید بر برند ملی و بومی چرم و کفش اصیل تبریز است.

وی افزود: این مدرسه به همت دانشگاه آزاد اسلامی و همیاری اهالی صنعت چرم و کفش بنا نهاده شده است که دوره‌های کارورزی، کاربنیان و کارآفرینی به‌صورت پیشرفته برگزار می‌کند و در پایان هر دوره گواهی معتبر آموزشی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ارائه خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با تاکید بر اینکه برای ثبت‌نام در این مدرسه مهارتی محدودیت سنی و تحصیلاتی وجود ندارد، اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌‌های انجام شده در سال‌جاری، پذیرای حداقل یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از داوطلبان باشیم.