فتحی اضافه کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی همزمان با سراسر کشور در آذربایجان‌شرقی هم با مشارکت سازمان جهاد دانشگاهی استان به‌عنوان نهادی علمی، پژوهشی و تسهیل‌گر انجام می‌شود که امیدواریم بتوانیم بازار بزرگی در این زمینه ایجاد کنیم. وی ظرفیت‌سنجی، مشخص کردن مزیت‌های نسبی و رقابتی بازار، آموزش و در نهایت اتصال به بازار را از مراحل مختلف این طرح، برشمرد و گفت: این طرح در سایر کشورها نیز با ارائه‌ آموزش‌های تخصصی و کاربردی و اجرای طرح‌های آموزش محور و توانمندساز به‌عنوان یکی از راه‌های رفع بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار، اجرا می‌شود.

فتحی خاطرنشان کرد: متقاضیان پس از کسب آموزش‌ها با اتصال به پیشران‌ها و ایجاد بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها به سمت خود‌اشتغالی حرکت می‌کنند، اگر متقاضی ثبت‌نام در این طرح بیش از ۳۰۰۰ نفر باشد، می‌توان از ظرفیت سایر استان‌ها نیز استفاده کرد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: حمایت‌ها تا توانمندسازی و اشتغال پایدار ادامه خواهد داشت، سپس می‌توان از تسهیلات۸ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای توسعه‌ مشاغل خانگی، بهره‌مند شد. رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه هم استانی‌های واجد شرایط می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اقدام کنند، گفت: اغلب ثبت‌نام‌ها تا امروز از شهرستان تبریز انجام شده است و امیدواریم رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به فعالان و کارآفرینان سایر شهرستان‌های استان نیز همکاری کنند.

جعفر محسنی اعلام کرد: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.inhb.ir نسبت به ثبت‌نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ثبت نام کرده و شغل مورد نیازشان را انتخاب کنند. وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام در سایت طرح ملی توسعه‌ مشاغل خانگی، هزینه‌ای به فرد تحمیل نمی‌کند، افزود: متقاضیان پس از ثبت نام در این سایت، مهارت و آموزش‌های لازم را کسب کرده یا خودشان  از طریق پیشران‌ها به شغل پایدار می‌رسند.

وی بیکاری را مشکل اصلی دانش آموختگان دانشگاه‌ها اعلام کرد و طرح ملی توسعه‌ مشاغل خانگی را فرصت مناسبی برای کسب مهارت و رسیدن به اشتغال پایدار توسط دانشجویان دانست. محسنی ادامه داد: شروط در نظر گرفته شده برای ثبت‌نام در این طرح بسیار ساده بوده و شرطی مانند شرط سنی چندان مطرح نبوده و کافی است فرد زیر ۱۸ سال نباشد. جلیل روحانی، رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با اشاره به امکان افزوده شدن رشته‌های دیگر به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، اظهار کرد: رشته‌های کنونی در فاز اول مطالعاتی طرح و با توجه به مزیت‌های نسبی استان، در نظر گرفته شده‌اند و در مراحل بعدی امکان افزوده شدن رشته‌های دیگر هم وجود دارد، تعداد رشته‌های مشاغل خانگی ۳۵۰ رشته است. وی اجباری نبودن حمایت‌های بیمه‌ای در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را مزیت این طرح دانست و گفت: اگر پوشش بیمه‌ای اجباری بود، بسیاری از پیشران‌ها از طرح فراری می‌شدند، چنانچه این طرح و آموزش‌ها منجر به اشتغال پایدار شد، پیشران‌ها می‌توانند در مرحله تولید و فروش افراد تحت آموزش شان را بیمه کنند. روحانی اظهار کرد: ۳هزار نفری که می‌توانند در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ثبت‌نام کنند، جدا از طرح سازماندهی و حمایت هستند.