به گزارش روابط‌عمومی مدیریت تولید برق شهیدرجایی، جمالی‌پور که به همراه جمعی از مدیران و مسوولان استان، از فرآیند تولید برق و فعالیت‌های تعمیرات واحدهای نیروگاه شهید رجایی دیدن کرد، افزود: در سال‌های نخست انقلاب اسلامی، ساختن زیرساخت‌های صنعتی، از آرزوهای مسوولان کشور بود که احداث آنها نیز با وابستگی همراه بود، اما اکنون با توسعه دانش فنی و تکیه بر تخصص جوانانمان، احداث و توسعه صنایع بزرگ و مادر، به موضوعی عادی تبدیل شده است به‌گونه‌ای‌ که در این سال‌ها، ده‌ها سد آبی و نیروگاه‌های بزرگ در نقاط مختلف کشور احداث شده است و این رشد، مدیون تجربه سازندگی پس از جنگ تحمیلی است. جمالی‌پور در ادامه با تاکید بر توجه به جوانب توسعه افزود: همه ما در یک کشتی به نام ایران نشسته‌ایم. از این‌رو باید برای دستیابی به هدف متعالی، علاوه بر توسعه و پیشرفت صنعتی، به حواشی و جوانب آن هم توجه داشته باشیم. انتظار می‌رود مدیران و مسوولان دلسوز استان، در کنار ضرورت توسعه، پیگیر توقعات و خواسته‌های شهروندان بوده و راهکارهای عملی خود را ارائه کنند. استاندار قزوین با اشاره به اینکه نیروگاه شهیدرجایی یک مرکز مهم صنعتی در استان و کشور است، نیاز مردم منطقه را هم دارای اهمیت دانست و گفت: آلایندگی استان، به‌ویژه حوزه شهرستان آبیک، موضوعی است که اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان، در این باره پژوهش تخصصی انجام داده است که نتایج این مطالعه برای سیاست‌گذاری آینده استان، موردتوجه قرار خواهد گرفت. فرخ‌زاد، معاون عمرانی استانداری قزوین هم در این بازدید در زمینه سوخت مصرفی نیروگاه گفت: با توجه به دغدغه‌های موجود، باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد از سوخت مایع در نیروگاه استفاده نکنیم که البته با واقعیت‌ها و محدودیت‌هایی هم در این حوزه روبه‌رو هستیم. از این‌رو در تلاشیم با رایزنی با مسوولان کشور، سهم سوخت گاز طبیعی نیروگاه را افزایش دهیم. فرهور، مدیرعامل نیروگاه نیز در مقایسه توسعه زیرساخت‌های صنعت برق در پیش از انقلاب با میزان توسعه آن پس از سال ۵۷ اظهار کرد: پیش از انقلاب، ظرفیت منصوبه نیروگاهی، حدود ۷ هزار مگاوات بود که در پایان سال ۹۸ و به‌رغم رشد ۲ برابری جمعیت کشور نسبت به سال ۵۷، قدرت منصوبه نیروگاهی به حدود ۸۲ هزار مگاوات رسیده است که این میزان رشد، بیانگر توجه مسوولان به موضوع توسعه این صنعت به‌عنوان صنعت زیرساخت و مادر است.

وی با اشاره به سهم نیروگاه شهید رجایی در تولید برق کشور اظهار کرد: سهم این نیروگاه از نظر قدرت منصوبه، نسبت به کل کشور، 5/ 2 درصد است، اما این شرکت با تولید سالانه حدود 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی، حدود 7/ 3 درصد از انرژی الکتریکی کشور را تامین می‌کند.

وی به تشریح سهم سوخت مصرفی واحدهای سیزده‌گانه نیروگاه و دلایل استفاده از انواع سوخت گاز طبیعی و مایع برای تولید برق پایدار پرداخت و گفت: تخصیص سهمیه سوخت برای تولید برق، تصمیمی است که براساس شرایط جوی از سوی مراکز دیسپاچینگ گاز و دیسپاچینگ برق گرفته می‌شود، درحالی‌که این شرکت، هیچ‌گونه قدرت دخالتی در این تصمیم‌گیری ندارد.

فرهور ادامه داد: اولویت ما در استفاده از سوخت گاز طبیعی است، چراکه مصرف سوخت مایع، هزینه‌های زیادی را تحمیل خواهد کرد. به‌طوری‌که استفاده از سوخت مایع، هزینه‌های تعمیرات واحدها را بین 5/ 1 تا 2 برابر افزایش می‌دهد. اما به‌رغم این موضوع به دلایل مختلف، در ماه‌هایی از سال، ناچار به استفاده از سوخت مایع خواهیم شد.

 از سویی با کمک مسوولان استان توانستیم در چند سال گذشته، میزان مصرف سوخت گاز طبیعی را افزایش دهیم که این رقم حدود 85 درصد نسبت به مصرف سوخت مایع است.