8000 خانه اولی در خراسان‌شمالی

 سیدعبدالمجید نژادصفوی در نشست خبری درباره طرح اقدام ملی مسکن در این استان گفت: برای اجرای این طرح ۸ هزار و ۸۰ نفر در استان ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۷۰ نفر واریز وجه داشته و وجه مربوط به آورده اولیه ۴۰۰ میلیون ریالی را واریز کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در صورتی که متقاضی آورده اولیه را در موعد مقرر واریز نکرده باشد از فهرست متقاضیان حذف می‌شود.

نژادصفوی تصریح کرد: در شهر بجنورد، پروانه ساختمانی برای ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در شهرک فرهنگیان درحال صدور است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، تجهیز کارگاه انجام شده است و تا چند روز آینده، اجرای آن آغاز می‌شود.

وی درباره کمبود مسکن در استان اظهار کرد: براساس طرح سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، ۴۸ درصد از واحدهای مسکونی استان کم دوام یا نیمه بادوام است که باید نوسازی شود، حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی به‌صورت استیجاری مورد استفاده مستاجران است و این آمار گویای کمبود مسکن در استان است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد واحدهای مسکونی در استان نسبت به تعداد خانوارها، ۱۷ هزار کمتر است که برای رفع این نیاز، باید ساخت واحدهای مسکونی در برنامه به‌صورت جدی در دست اقدام قرار گیرد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی خراسان‌شمالی اظهار کرد: تفاهم‌نامه ساخت ۲۰هزار واحد مسکونی بین استانداری و قرارگاه خاتم مبادله شده است که زمین برای احداث آن نیز تامین شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در زمینه طرح‌های راه‌سازی در این استان نیز افزود: خراسان‌شمالی کمتر از یک درصد از سهم کشوری بزرگراه‌ها را در اختیار دارد که با به پایان رسیدن محور بجنورد به جنگل گلستان این شاخص افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه خراسان‌شمالی جزو معدود استان‌هایی است که خط ریلی ندارد خاطرنشان کرد: برای ساخت راه‌آهن جوین-اسفراین تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسیده است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی خراسان‌شمالی در ارتباط با راه‌های روستایی نیز اظهار کرد: راه‌های روستایی خراسان‌شمالی از لحاظ آسفالت نسبت به سرانه کشوری ۳۰۰کیلومتر عقب ماندگی دارد که باید برای رفع این مشکل هم اقدام جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: براساس شیوه‌نامه واگذاری طرح‌های راه روستایی از اداره‌کل راه‌وشهرسازی به اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان پیگیری جدی برای عدم تعطیلی این طرح‌ها در دست اقدام است.

نژادصفوی همچنین به اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های دیگر در اداره‌کل پرداخت و اظهار کرد: از اقدامات دیگر این اداره‌کل می‌توان به بحث شمیم کردن و اخذ سند تک‌برگی املاک دولتی، برنامه‌های عملیاتی مربوط به بازآفرینی شهری و طرح‌های انجام شده شامل آسفالت محله‌های صادقیه، باقرخان، احداث پارک، گود ورزشی، روشنایی معابر، هدایت سیل و ... اشاره کرد.

وی اظهار کرد: مناقصه دو قطعه از محور بجنورد به سنخواست و حدود 10 کیلومتر از محور بجنورد به اسفراین حدفاصل پلیس‌راه تا شهر اسفراین درحال انجام است و به محض تعیین پیمانکار، کار این قطعات نیز شروع خواهد شد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی خراسان‌شمالی در پایان به خدمات درحال انجام در گلستان شهر بجنورد پرداخت و گفت: شروع عملیات اجرایی جدول‌گذاری و آسفالت معابر در گلستان شهر و همچنین برگزاری مناقصه احداث پارک در این شهرک از دیگر مواردی است که در این شهرک درحال انجام است.