طرح «اتاق فکر» در شهرداری گرگان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر گرگان، فائزه عبداللهی هدف از ایجاد این مرکز را انجام و بهره‌گیری از طرح‌های پژوهشی و نظرات کارشناسی برای برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های شهری دانست و افزود: تصمیم‌سازی برای شورای شهر و اخذ تصمیمات درست و افزایش اثربخشی، پاسخگویی به نیازهای پژوهشی و اعمال حاکمیت تفکر راهبردی و همسویی و انسجام‌بخشی به فعالیت‌های پژوهشی مرتبط در مدیریت شهری می‌تواند از اثرات مطلوب راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها در شورای اسلامی شهر باشد. رئیس کمیته پژوهش شورای اسلامی شهر گرگان ادامه داد: فراهم آوردن زمینه‌های لازم به‌منظور کارشناسی هرچه بهتر مصوبات، پشتیبانی علمی و پژوهشی متناسب با وظایف شورای‌اسلامی شهر و بهره‌برداری از اطلاعات و تحقیقات کارآمد در قانون‌گذاری درحوزه مدیریت شهری نیز از اهدافی است که می‌تواند با راه‌اندازی این مرکز موردتوجه و پیگیری قرار گیرد.

عبداللهی در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بافت تاریخی گرگان گفت: حفظ هویت تاریخی شهر یکی از اهداف مدیریت شهری است که این موضوع در این دوره از فعالیت شورای اسلامی شهر موردتوجه ویژه قرار گرفته و شهرداری در بازآفرینی و احیای بافت تاریخی اقدامات قابل‌توجهی داشته است.

رئیس کمیسیون اداری و مالی و کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر گرگان افزود: نگاه ویژه به آثار تاریخی، ایجاد فضاهای بوم‌گردی، رونق گردشگری و افزایش درآمد حاصل از این صنعت از اهدافی است که با ایجاد ناحیه بافت تاریخی و بازسازی و احیای این بافت می‌تواند محقق شود. این عضو شورای شهر گرگان ادامه داد: تعامل بین دستگاه‌ها، کارشناسان و استادان و متفکران علم شهرسازی و معماری و همچنین سیاست‌های شهرداری در مدیریت درآمدی و اقتصادی و پرداختن همزمان به رویکرد گردشگری می‌تواند موفقیت در راه‌اندازی ناحیه بافت تاریخی را رقم بزند.

عبداللهی با تاکید بر اینکه آثار با ارزش تاریخی بسیاری وجود دارد که می‌تواند در شناساندن شهر گرگان به‌عنوان شهر تاریخی و فرهنگی اثرگذار باشد، اظهار کرد: با ایجاد شهرداری بافت تاریخی می‌توان مواردی همچون بازشناسی محدوده‌های تاریخی، آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری وضعیت موجود و بهره گرفتن از تجارب داخلی و خارجی و تشکیل مدیریت تاثیرگذار را ارائه داد تا کمتر شاهد از بین رفتن تاریخ و فرهنگ این شهر باشیم. عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر گرگان در ادامه با تاکید بر ضرورت انجام مطالعات تاب‌آوری شهری گرگان گفت: به‌منظور حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست شهری باید مطالعات تاب‌آوری شهر و ایمنی شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

عبداللهی با بیان اینکه منظور از تاب‌آوری شهری، پیش‌بینی و کاهش اثر بلایای طبیعی، به‌کار گرفتن فناوری‌های هشداردهنده و نظارت سریع، حفظ زیرساخت‌های اموال عمومی و خصوصی همچون خانه‌ها و سایر دارایی‌ها، میراث فرهنگی، سرمایه اقتصادی و زیست‌محیطی است، افزود: کاهش خطرپذیری حوادث، وظیفه همه افراد جامعه است و در شهرها، دولت‌های محلی باید سردمدار این تلاش باشند زیرا نقش مدیریتی آنها درک و بینش کلی نسبت به آنچه در سطح محلی 

مورد نیاز است را برایشان میسر می‌سازد.