کشاورزی سکوی پرش اقتصاد کرمانشاه

به گزارش روابط‌عمومی اتاق کرمانشاه، کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه شورای گفت‌وگوی استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است، گفت: تشکل‌های بخش‌خصوصی و گاه بخش‌های دولتی موارد پیش روی کسب‌وکار و اقتصاد استان را جهت حل و فصل به این شورا ارجاع می‌دهند و ما نیز با تقویت دبیرخانه این شورا و استفاده از کارشناسان خبره، سعی در غنی‌تر شدن بخش‌های کارشناسی این شورا داریم.

عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران به دستورکارهای جلسه اشاره کرد و گفت: کشاورزی سکوی پرش توسعه اقتصادی استان است و اگر مسائل پیش‌روی این حوزه به درستی پیگیری و حل شود، قطعا در صنایع تکمیلی بروز پیدا کرده و در جهش اقتصادی استان تاثیر خود را نشان خواهد داد. کاشفی با تاکید بر مشکلات برخورداری کشاورزان استان از بیمه تامین‌اجتماعی، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی استان و تعداد شاغلان این حوزه، رقم اختصاص یافته برای یارانه بیمه کشاورزان محدود است و آمار خوبی در این زمینه نداریم.

وی افزود: بخشنامه ۱۴۰/ ۳ تامین‌اجتماعی برای استان‌هایی با نرخ بیکاری بالا سختگیرانه است و باید مکاتبات لازم به سازمان تامین‌اجتماعی کشور به‌منظور اختصاص سهمیه بیشتر به استان یا حذف این بخش‌نامه صورت گیرد.

رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: پیشنهاد ما در این حوزه این است که اتحادیه‌ها و تشکل‌های ناظر بر فعالیت‌های یاد شده هر سال قبل از تهیه لایحه بودجه از سوی دولت تعداد کارگاه‌های جدید را شناسایی کرده و برای پیش‌بینی بودجه در اختیار تامین‌اجتماعی قرار دهند.

کاشفی خاطرنشان کرد: تشکل‌های بخش‌خصوصی حوزه کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی باید اطلاع‌رسانی و تبلیغات لازم و کافی را درخصوص مطالبه‌گری از بیمه تامین‌اجتماعی داشته باشند؛ چراکه اگر چند سال قبل مسائل مربوط به تامین‌اجتماعی مطالبه شده بود، قطعا آمار بیمه‌شدگان کشاورزی استان بیش از این بود و مشکلات مالی و بودجه‌ای بیمه‌ای، تامین‌اعتبار می‌شد.

عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران در ادامه مشکلات صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان را مطرح و اظهار کرد: بالا بودن سن بازنشستگی نسبت به سایر بیمه‌ها (۶۵ سال)، عدم در نظر گرفتن تفاوت بین آقایان و خانم‌ها، کم بودن سقف مبلغ پرداختی بازنشستگی از سوی صندوق و عدم پوشش بیمه در حوزه درمان از مسائلی است که در این حوزه وجود دارد که باید بررسی و مکاتبات لازم به‌منظور حل مشکلات آنها صورت گیرد.

وی در ادامه به انجمن صنعت پخش استان کرمانشاه که به تازگی در اتاق بازرگانی تشکیل شده است اشاره کرد و گفت: صنعت پخش استان یک واسطه بسیار قوی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است که علاوه بر تاثیر مهم این صنعت در اقتصاد استان، می‌تواند نقش مهمی در تنظیم بازار داشته باشد.

کاشفی با بیان اینکه پرداختن به مطالبات فعالان این صنعت بسیار ضروری است، گفت: از مواردی که صنعت پخش استان با آن روبه‌رو است، برق مصرفی شرکت‌های دارویی و مواد غذایی است که نیاز به زنجیره سرد دارند و موضوع سوخت کامیون‌های شرکت‌های پخش که یک طرفه واریز می‌شود (و برای برگشت به مبدا، سهمیه‌ای منظور نمی‌شود) که نیاز به بررسی و حل موارد پیش رو دارد.

در این نشست مقرر شد در جلسه‌ای جداگانه مسائل صنعت پخش با جزئیات بیشتر بررسی و موارد آن در نشست آینده شورا مطرح شود.