استان نخست در اقتصاد مقاومتی

آقازاده ادامه داد: با وجود تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و انتقال پول و ارز، طرح‌های اقتصاد مقاومتی استان مرکزی حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارزبری به همراه داشته و برای این طرح‌ها بیش از ۴۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته که با رسیدن به پیشرفت ۱۰۰ درصدی اعتبار هزینه شده در این حوزه به بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد.

وی تصریح کرد: استان مرکزی در سال‌جاری یکی از کانون‌های موفق کشور در سرمایه‌گذاری، جهش تولید و رونق اقتصادی در کشور بوده و این جای قدردانی از دستگاه‌های اجرایی، خدمات‌رسان، بانک‌ها، فرمانداری‌ها و همه افرادی که به نوعی در این مسیر همراه بوده‌اند، دارد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: بیش از ۶۲۰ میلیون دلار صادرات کالا در ۹ ماه امسال از این استان به ۹۰ کشور هدف صورت گرفته که شمار کشورهای هدف صادرات نسبت به مدت مشابه قبل رشد قابل‌ملاحظه‌ای دارد و امید می‌رود تا پایان سال و فرصت باقی‌مانده از سال‌جاری، میزان صادرات استان مرکزی به بیش از ۹۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

وی در ادامه گفت: قطب صنعتی اراک با سابقه و فعالیت چهار دهه، یکی از مناطق موفق بخش‌خصوصی این استان است. مهم‌ترین مشکل در این بخش، انتقال اسناد با قیمت زمان واگذاری زمین است و گره‌گشایی از چالش‌های این شهرک صنعتی باید به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد و مسائل از سوی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی دنبال شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: طرح‌های اقتصاد مقاومتی از سوی دستگاه‌های اجرایی تعریف می‌شود و نقشی برای حوزه معاونت اقتصادی دیده نشده است. نیاز است کمیته‌ای قبل از ارسال طرح‌های اقتصاد مقاومتی به ستاد اقتصاد مقاومتی استان، تشکیل شود. فرخی اظهار کرد: انتخاب طرح‌های اقتصاد مقاومتی از اهمیت ویژه برخوردار است و انتخاب کمیته ویژه به این منظور نقش موثری در تسریع امور و کیفیت طرح‌ها دارد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: برنامه‌هایی از سوی فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی کشور برعهده سازمان برنامه و بودجه است که برای تهیه طرح‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده است و این طرح‌ها دارای ضوابطی است و باید با اسناد بالادستی انطباق داشته باشد. یادگاری گفت: تعریف طرح‌های اقتصاد مقاومتی باید همسویی با لایحه بودجه ۱۴۰۰ و بیانیه گام دوم رهبری داشته باشد و تاکید ویژه بر تعریف طرح‌هایی است که امکان واگذاری به بخش‌خصوصی داشته باشد و بتواند از منابع تسهیلاتی و ظرفیت‌های قانونی استفاده کند. وی تصریح کرد: تامین طرح‌های اقتصاد مقاومتی با دستگاه‌های اجرایی است و هر دستگاهی که طرحی را پیشنهاد و تعریف می‌کند باید از تامین منابع مالی آن اطمینان داشته باشد. ۱۸ طرح اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی وجود دارد که تمام الزامات و ضوابط موردنظر در آنها رعایت شده است و ارزش افزوده بالا و اشتغال‌زایی زیاد دارند. یادگاری گفت: سرمایه‌گذاری ۱۸ طرح اقتصاد مقاومتی این استان ۴۷ هزار میلیارد ریال است و از نظر پیشرفت وضعیت خوبی دارند. میانگین پیشرفت این طرح‌ها از ۶۵ درصد در ماه‌های ابتدایی سال به ۸۸ درصد رسیده و عملیات اجرایی هفت طرح به‌صورت کامل انجام شده است. مدیرعامل شهرک صنعتی قطب اراک هم در این نشست گفت: قطب صنعتی اراک دارای ۶۲ هکتار است که ۱۴۴ واحد در آن مستقر است. ۱۲۲ واحد در این شهرک درحال بهره‌برداری است و ۱۲ واحد راکد است و تاکنون پنج هزار شغل از طریق شهرک صنعتی اراک ایجاد شده است.

گودرزی افزود: ۱۴۸ واحد در شهرک صنعتی اراک تفکیک شده و ۱۰۴ واحد دارای سند است و ۴۴ واحد سند ندارد که ۲۸ واحد متقاضی صدور سند هستند که نیاز است تدابیر لازم برای تسریع در صدور این اسناد صورت گیرد.