رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی درباره عدم اجرای ماده ۲۳ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی درباره حذف ۲۰ واحد دروس غیرتخصصی و اجرای عملیات کشاورزی ۶ ماهه گفت: با توجه به اینکه سیاست سازمان مرکزی تغییر مهندسی ادبیات‌محور به عملیات‌محور است، بسترهای لازم نیز در سازمان به‌منظور همکاری در اجرای این مهم فراهم شده است. شهرام شفیعی درباره راهکار اجرایی این ماده قانونی گفت: در کشور حدود ۴۵۰ مرکز مهارت‌آموزی و توان‌افزایی و در آذربایجان‌شرقی ۲۲ مرکز با مشارکت خود تولیدکنندگان ظرف مدت ۹ ماه تاسیس شده است. وی افزود: در صورت همکاری وزارت علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود از این ظرفیت در راستای آموزش دانشجویان کشاورزی همانند دانشجویان رشته‌های پزشکی استفاده کرد و برابر قانون باید اعطای مدرک به‌شرط گذراندن دوره آموزشی انجام گیرد. شفیعی درخصوص اجرای ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون افزایش بهره‌وری گفت: حدود ۴۰ سال است یارانه در قالب خدمات از جمله انرژی و نهاده‌های کشاورزی کود و سم و... داده می‌شود که متاسفانه نهاده دانش در این خصوص مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی توانسته در این زمینه با آموزش مسوولان فنی و صدور پروانه اشتغال بستر را برای حضور در واحدهای تولیدی فراهم کند. با این حال انتظار می‌رود با اجرایی شدن این ماده قانونی گام بسیار خوبی برای افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی برداشته شود. شفیعی همچنین خواستار اجرایی شدن تبصره یک ماده ۱۶ قانون هوای پاک شد و گفت: با اجرایی شدن این تبصره با هدف کنترل و بهبود بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی، تمام واحدها ملزم به به‌کارگیری کارشناسان محیط‌زیست خواهند بود.

وی درباره اجرای طرح کارورزی نیز گفت: با توجه به اینکه اجرای این طرح می‌توانست زمینه افزایش توان عملی دانش‌آموختگان بخش کشاورزی را فراهم کند و زمینه‌ساز ورود توانمندی این کارشناسان به عرصه‌های تولید شود متاسفانه واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی استان به‌عنوان واحد پذیرنده استقبال نکردند و همچنان این طرح ناقص اجرا شد. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان نظام مهندسی به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد بر پایه دانش کشاورزی است و با بهره‌گیری از این توان می‌توانیم گام موثری در تولید برداریم. وی درخصوص مستعد بودن شرایط آب و خاک کشور در کشاورزی گفت: تجربه کشور‌های پیشرفته و همچنین سایر کشورها، نشان می‌دهد آنها تلاش می‌کنند که در ابتدا وابستگی غذایی به سایر کشور‌ها نداشته باشند و به همین منظور آنها تولید غذا در داخل را در اولویت قرار داده‌اند.  

منادی در پاسخ به‌خواسته‌های سازمان، اجرایی شدن تبصره یک ماده ۱۶ قانون هوای پاک را الزامی دانست و ضمن تماس تلفنی با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور خواستار نشست مشترک در ارتباط با بررسی این موضوع با حضور وزیر صمت شد و اعلام کرد: محیط‌زیست به‌عنوان متولی این امر باید پیگیر اجرای این مهم باشد. نماینده تبریز،آذرشهر و اسکو اعلام آمادگی کرد: با پیگیری لازم در مجلس و با برگزاری جلسات مشترک با مسوولان ذی‌ربط نسبت به رفع موانع و مشکلات پیش رو تلاش خواهند کرد. منادی در پایان خواستار ارائه نظرات کارشناسی در قالب طرح به نمایندگان شد و اعلام کرد: پیشنهادهای ارائه شده در کمیسیون‌های مربوطه طرح می‌شود تا در صورت تایید تحت عنوان قانون جدید اصلاح قوانین موجود به تصویب رسیده و ابلاغ شود.