کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه

به گزارش روابط‌عمومی اتاق کرمانشاه، کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه در این جلسه به کاهش نرخ بیکاری استان در فصل پاییز اشاره کرد و افزود: طی بررسی‌هایی که مرکز مطالعات و پژوهش‌های اتاق ایران انجام داد نیز این کاهش بیکاری پیش‌بینی می‌شد.

وی با بیان اینکه نباید این کاهش بیکاری را با دیده شک و تردید بنگریم زیرا این شیوه ارائه آمار بیکاری چند سال است که در سراسر کشور و برای همه استان‌ها با همین روند انجام می‌شود، اظهار کرد: پایین آمدن نرخ بیکاری کرمانشاه را باید با دید مثبت بنگریم. رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است: اگرچه جایگاه کنونی که در بیکاری داریم هنوز مورد تایید همه ما نیست و باید وضعیت بهتری داشته باشیم، اما نباید فراموش کنیم نرخ بیکاری کرمانشاه نسبت به سال‌های قبل کاهش قابل‌توجهی داشته است.

کاشفی همچنین از برپایی مراسم روز ملی صادرات خبر داد و گفت: با توجه به اینکه وضعیت کرمانشاه اکنون زرد است، بنا داریم مراسم روز ملی صادرات استان را طی یک یا دو هفته آینده برگزار کنیم. عضو هیات‌‌رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه صادرکنندگان کشور و به‌ویژه کرمانشاه طی دو سال اخیر با سختی‌های بسیار زیادی مواجه بوده‌اند و آن‌طور که باید نتوانسته‌ایم به مشکلات آنها بپردازیم، یادآور شد: با وجود همه این مشکلات صادرکنندگان استان طی ۹‌ماه امسال صادرات قابل‌توجهی داشته‌اند.

رئیس اتاق کرمانشاه سپس از گلایه برخی از فعالان اقتصادی در زمینه برخی مشکلات مالیاتی یاد کرد که در شوراهای حل‌اختلاف مالیاتی هم دیده می‌شود و گفت: مشکل اصلی آنجا است که بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۵ قانون مالیات کشور، مقرر شد سازمان امور مالیاتی بتواند تراکنش‌های بانکی را بررسی و از اطلاعات آن استفاده کند.

کاشفی افزود: از آنجاکه این مصوبه صرفا مربوط به سال ۱۳۹۵ به بعد است اما گاهی شاهدیم امور مالیاتی تراکنش‌های بانکی سال‌های قبل از آن حتی گاهی تا سال ۱۳۹۱ را بررسی می‌کند، درحالی‌که در آن سال‌ها هیچ ذهنیتی بین مودیان در زمینه بررسی تراکنش‌های بانکی وجود نداشته است. وی این روند را غیرقانونی دانست و خواستار رسیدگی به این مشکل شد که فعالان اقتصادی را به‌شدت دچار چالش کرده است.

رئیس اتاق کرمانشاه همچنین از بررسی مشکلات شرکت‌های پخش استان در جلسات قبلی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان هم یاد کرد و ادامه داد: مصوبات خوبی در این زمینه داشتیم که شامل حل مشکل تامین سوخت خودروهای شرکت‌های پخش و همچنین تعیین تکلیف وضعیت کدپستی آنها بود.

به گفته کاشفی، همچنین مقرر شد مراکز پخش استان علاوه بر استفاده از ظرفیت واحد‌های تولیدی داخل استان امکان تعامل با شرکت‌های پخش ملی را نیز فراهم کنند و به‌علاوه از ظرفیت این شرکت‌ها در ستاد تنظیم بازار استان استفاده شود. استاندار کرمانشاه نیز در این جلسه از توقف طرح پیاده‌راه شدن خیابان «مدرس» کرمانشاه تا سال ۱۴۰۰ خبر داد.

هوشنگ بازوند از این طرح به‌عنوان طرح بسیار خوبی یاد کرد که اجرای آن برای کلانشهر کرمانشاه حیاتی است و همه بر اجرای آن توافق دارند ولی با اشاره به شرایط سختی که کسبه طی چند ماه اخیر به‌دلیل شرایط شیوع ویروس‌کرونا با آن مواجه بودند و خسارت سنگینی متحمل شدند، یادآور شد: اکنون درخواست بازاریان این است که پیاده‌راه شدن مدرس تا پشت‌سر گذاشتن بازار شب عید اجرایی نشود. وی سپس از سرمایه‌گذاری 2میلیارد دلاری وزارت نفت در کرمانشاه خبر داد و خاطرنشان کرد: تیم کارشناسی به این منظور اکنون سه روز است در کرمانشاه و از طریق بالگرد درحال شناسایی ظرفیت‌های منطقه و وضعیت میادین گازی هستند.