اتصال 600 روستا به شبکه ملی اطلاعات

مصطفی بهی اظهار کرد: خراسان‌جنوبی استان وسیعی است که تراکم جمعیتی پایینی دارد و یکی از چالش‌های‌ آن توسعه ارتباطات است که هزینه‌بر است.

وی اضافه کرد: از نگاه جمعیتی ۸۹ هزار و ۱۵۲ خانوار در روستاهای بالای ۲۰ خانوار داریم و پنج هزار و ۵۴۷ خانوار در روستاهای زیر ۲۰ خانوار زندگی می‌کنند که اکنون از روستاهای زیر ۲۰ خانوار ۲ هزار و ۵۷ خانوار به شبکه ملی ارتباطات متصل هستند و به لحاظ خانواری ۸۷ درصد می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از ابتدای دولت تاکنون در نگاه توسعه دکل‌های تلفن‌همراه، رشد دو برابری در تعداد سایت‌های نسل ۲ و ۳ و ۴ را شاهد بودیم و ضریب نفوذ حدود ۸۸ درصد است اما پوشش جمعیتی تا ۹۰ درصد انجام می‌‎شود. بهی تصریح کرد: ضریب نفوذ اینترنت در استان ۸۰ درصد است که ۱۱ درصد ضریب نفوذ ثابت است و با برنامه‌هایی که در توسعه اینترنت روستاها داریم این آمار به ۹۴ درصد افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: ۱۹۳ روستای خراسان‌جنوبی اینترنت ثابت دارند و در موضوع زیرساخت و پهنای باند ورودی ۱۲۰ گیگابیت در ثانیه است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی گفت: اقدام خوبی که امسال همزمان با بازگشایی مدارس با تعامل وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش انجام شد اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات بود که هزار و ۴۰۰ مدرسه استان به شبکه متصل شدند، ۸۰۰ مدرسه روستایی و ۶۰۰ مدرسه شهری بودند.

وی اظهار کرد: به مناسبت دهه فجر ۸۰ میلیارد تومان زیرساخت ارتباطی در چهار طرح عمده استان به‌صورت متمرکز و ملی بهره‌برداری شد. مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از اقدامات انجام شده در این حوزه را بخش‌خصوصی انجام می‌دهد ۲۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی در بخش روستایی هزینه شده است.

وی ادامه داد: توسعه شبکه تلفن‌همراه، افزایش پوشش در ۱۱ روستا و اجرای ۱۴۰ کیلومتر فیبر نوری از مهم‌ترین این طرح‎ها است. وی با بیان اینکه خدمات ارائه شده در توسعه ارتباطات مجموعه تلاش بخش‌خصوصی و دولتی است، تصریح کرد: در ۳۰ شهر استان وضعیت ارتباطی مطلوبی داریم و اینترنت پرسرعت رو به رشد است.

وی اظهار کرد: با شیوع کرونا پارادایم آموزشی از حضوری به مجازی تغییر پیدا کرد و کلاس‌ها آنلاین شدند، در برخی روستاها هنوز زیرساخت‌های ارتباطی تامین نشده که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته به‌زودی تامین می‌شود.

بهی گفت: بنا به اعلام آموزش و پرورش ۸۵ درصد دانش‌آموزان به شاد دسترسی دارند و ۱۵ درصد باقی‌مانده روستاهایی هستند که به شبکه متصل نیستند اما در برنامه قرار گرفتند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی ادامه داد: در توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری ۲۶۸ کیلومتر تخصیص گرفتیم که ۱۴۰ کیلومتر انجام شده و بقیه تا پایان دولت انجام خواهد شد.

بهی یادآور شد: در زمینه توسعه پوشش همراه روستایی ۷۷ سایت را تخصیص گرفتیم که ۴۹ سایت به بهره‌برداری رسیده و ۵۵ روستای استان بهره‌مند شدند و ۲۸ سایت را هم درحال اجرا داریم که تا پایان دولت به سرانجام می‌رسد.