شکوهی ادامه داد: مورد اول، ساختار فرهنگی و مبانی مذهبی و اعتقاداتی مردم استان است. بیشتر افراد نیازمند از طریق معتمدین محلی و آشنایان با رعایت کرامت و شخصیت انسانی نیازهایشان در حد امکان برطرف می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: مورد دوم، نقش قابل توجه موسسات خیریه به‌ویژه موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز با بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت و سایر موسسات خیریه است که با رعایت کرامت انسانی با ظرافت کامل، به‌طور ریشه‌ای و عمیق در جهت جلوگیری از تکدی‌گری در جامعه فعالیت می‌کنند. وی تصریح کرد: سومین عامل، هماهنگی و همکاری سازنده بین‌بخشی و همچنین ایجاد تعامل ارزشمند بین دستگاه‌های متولی در استان، به‌ویژه در بحث مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است که دستگاه‌های مسوول این شرایط مساعد را فراهم کرده‌اند تا شاهد مدیریت بهنگام آسیب‌های اجتماعی در استان باشیم. شکوهی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل همجواری کشور ما با کشورهایی همچون افغانستان، عراق و پاکستان، افرادی که به‌عنوان متکدی از این کشورها وارد ایران می‌شوند زیاد هستند، خاطرنشان کرد: طی ۶ ماه نخست سال گذشته، ۷۳۰ نفر متکدی از کل استان با ۲۱ شهرستان تابعه جمع‌آوری شده‌اند که ۵۹ نفر از آنان متکدیان غیربومی و از این ۵۹ نفر سه نفر نیز تبعه کشورهای دیگر بوده‌اند.

وی افزود: در ۶ ماه دوم سال گذشته نیز تعداد ۶۶۱ نفر متکدی جمع‌آوری شده‌اند که ۱۲۴ نفر از آنان متکدیان غیربومی و از این ۱۲۴ نفر، ۳۳ نفر از اتباع کشورهای بیگانه به‌خصوص افغانستان یا عراق بوده‌اند. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تعداد کل ساکنان مناطق سکونتگاه‌های غیررسمی را در استان ۵۴۰ نفر در ۱۷۱ محله دانست و با بیان اینکه بیشتر این جمعیت ساکن کلان‌شهر تبریز هستند، تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد کل جمعیت ساکن مناطق حاشیه‌نشین در استان متعلق به شهر تبریز هستند که حدود ۳۳۱ هزار نفر در ۷۹ محله تبریز زندگی می‌کنند و بقیه آن در شهرستان‌های مرند، مراغه، میانه، هشترود، اهر و بناب ساکن هستند.

شکوهی به ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در این مناطق با هدف توانمندسازی گروه‌های هدف و توسعه محلی اشاره کرد و افزود: دفاتر تسهیل‌گری حدود یک‌سوم از محلات حاشیه‌نشین کلان‌شهر تبریز را پوشش می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: مناطق سکونتگاه‌های غیررسمی تحت عنوان مناطق حاشیه‌نشین در تبریز فقط ۱۸ مورد است که توسعه دفاتر تسهیل‌گری در تبریز و شهرستان‌هایی که دارای سکونتگاه‌های غیررسمی هستند، به‌منظور پوشش صددرصدی این مناطق و حصول نتایج ملموس موردنظر از اولویت‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی استانداری است. شکوهی افزود: این دفاتر برای شناسایی نیازها و اولویت‌های عمرانی، خدماتی، آموزشی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد شده‌اند و بعد از شناسایی نیازهای مذکور، با دعوت از دستگاه‌های تخصصی و با برگزاری جلسات متعدد نسبت به رفع اساسی نیازها اقدام می‌کنیم و برای رسیدن به چشم‌اندازی که تعریف کرده‌ایم، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.