رکوردهای تاریخی در فولاد مبارکه

کاربرد گسترده فولاد در صنایع مختلف و افزایش جمعیت باعث شده تا تقاضا برای این محصول کلیدی هر ساله افزایش یابد. از این‌رو لازم است تولیدکنندگان نیز گام به گام به‌منظور تامین این حجم تقاضا بکوشند. این مساله در شرایط سیاسی-اقتصادی ایران که از تحریم‌های بین‌المللی گسترده رنج می‌برد، اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر آن با توجه به حجم واردات محصولات فولادی و خروج ارز از کشور، تقویت فولادسازان داخلی قدرتمند به‌ویژه حمایت از طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولادمبارکه نقش قابل‌توجهی در جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد داشت. فولادمبارکه با تهیه برنامه‌های تولیدی مختلف و کسب رکوردهای متعدد در تلاش است تا علاوه بر قدرت‌نمایی در عرصه تولید فولاد کشور، ضمن پاسخ کامل به نیازهای داخلی بخشی از تقاضای بین‌المللی را نیز تامین کند.

عباس محمدی، مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه درباره جزئیات رکوردهای پی‌درپی این بخش گفت: فولادمبارکه در سال گذشته و به ترتیب در تاریخ ۳۰ بهمن‌ رکورد ۱۳۵ ذوب روزانه، ۱۷ اسفند رکورد ۱۳۸ ذوب و ۱۸ اسفند (کمتر از ۲۴ ساعت نسبت به رکورد پیشین) نیز رکورد ۱۴۰ ذوب در واحد فولادسازی به ثبت رساند. همچنین درمجموع رکورد تولید ماهانه تختال در اسفند سال گذشته از ۶۰۰ هزار تن عبور کرده و به ۶۶۰ هزار تن رسید که خود رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، ۱۸ اسفند ۹۹ بیش از ۳۱ هزار تن مواد اولیه شامل آهن اسفنجی، آهک و دولومیت به کوره‌های قوس الکتریکی واردشده که رکورد دیگری در این ناحیه به شمار می‌رود.

مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه ادامه داد: همچنین رکورد کمترین مصرف انرژی برای یکی از کوره‌ها (۵۱۲ کیلووات ساعت بر تن مذاب) در این تاریخ هم به ثبت رسیده است. این مقدار به‌طور متوسط ۵۴۶ کیلووات ساعت بر تن مذاب برای سایر کوره‌ها بود. علاوه بر این در ۲۴ اسفند ۹۹ نیز رکورد حمل ۳۱۲۰ تن هات بریکت (نوعی ماده اولیه ورودی به کوره‌های قوس الکتریکی و مشابه با آهن اسفنجی) طی ۲۴ ساعت به ثبت رسید. محمدی ادامه داد: همچنین رکورد انتقال ۱۵۸۶ تن آهک در ۱۸ اسفند، انتقال ۹۹۱ تن دولومیت در ۲۰ اسفند سال گذشته و رکورد حمل ۷۰ سبد ۵۰ تنی قراضه نیز در ۱۶ بهمن‌ محقق شده است. وی اظهار کرد: فارغ از رکوردهای فوق، در ۱۹ دی‌ سال قبل موفق به ثبت رکورد ۲۲ ذوب با یک کوره (شماره یک) شدیم. برای درک بهتر این رکورد باید خاطرنشان کرد متوسط هر کوره تقریبا ۱۵ ذوب است.  محمدی با بیان اینکه بخش فولادسازی شرکت فولادمبارکه براساس تولید ماهانه ۶۰۰ هزار تن اسلب طراحی‌شده است، گفت: این در حالی است که در اسفند سال ۹۹ از ظرفیت اسمی تولید ۶۰۰ هزار تن در ماه پیشی گرفته و به ۶۶۰ هزار تن دست‌ یافتیم. مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولادمبارکه درباره نحوه دستیابی این شرکت به رکوردهای پیاپی تصریح کرد: با پیشنهاد‌هایی که از طریق مجموعه عملیاتی و پشتیبانی سازمان دریافت شد، با بهبود نقاط گلوگاهی سعی شد تا زمان خواب تجهیز (زمان بین دو ذوب؛ power off time) کاهش یابد. با این روش موفق شدیم تعداد ذوب در روز کوره‌ها را افزایش دهیم.

قاسم خوشدل‌پور، مدیر واحد ریخته‌گری مداوم و تولید اسلب فولادمبارکه نیز درباره رکوردهای این بخش در سال گذشته اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده شرکت فولادمبارکه با ثبت رکورد تولید ۶۶۰ هزار تن تختال در اسفند به رکورد تولید ۷ میلیون تن تختال در سال ۹۹ دست ‌یافت که رکورد قابل‌توجهی برای این شرکت به شمار می‌رود.