وی با اشاره به اینکه ذوب‌آهن اصفهان تجربه موفقی نیز در مدیریت و راهبری معادن زغال‌سنگ در البرز شرقی دارد که از آن تجربه می‌توان در معادن سوادکوه بهره برد، اظهار امیدواری کرد: شاهد توسعه این معادن و بهره‌برداری از تمام ظرفیت تولیدی این معادن باشیم.  طالبی، فرماندار شهرستان سوادکوه نیز در این مراسم گفت: ذوب‌آهن اصفهان از دهه ۵۰ در این معادن حضور داشته و در آن زمان، رفاه و توسعه اقتصادی را برای منطقه به همراه آورد.

وی افزود: در دوره‌ای که بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ سوادکوه توسط ذوب‌آهن اصفهان انجام می‌شد، دوران طلایی این معادن بود که برای ۷ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد اما پس از آن با واگذاری این معادن به بخش‌خصوصی، شاهد رکود آنها بودیم.

طالبی گفت: احیا و توسعه معادن، افزایش تولید، اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی، توجه به صنایع تبدیلی و آموزش تخصصی از مواردی است که امیدوارم با بازگشت ذوب‌آهن اصفهان و مدیریت دوباره این معادن، مورد توجه قرار گیرد و دوباره شاهد دوران طلایی البرز مرکزی باشیم.  محمدجعفر صالحی، معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان نیز در نشست خبری پیش از این مراسم گفت: اکنون در کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن زغال‌سنگ تولید می‌شود درحالی‌که نیاز کشور حدود ۳ میلیون تن و نیاز ذوب‌آهن حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ است، از این رو باید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن زغال‌سنگ وارد کرد. البته زغال داخلی کیفیت لازم را ندارد و الزاما باید ۲۰ تا ۳۰ درصد زغال مصرفی از واردات تامین شود.  وی افزود: اکنون تولید این معادن زغال‌سنگ سوادکوه در سال حدود ۱۰۰هزار تن کنسانتره زغال سنگ است در حالی که ظرفیت تولید ۳۰۰ هزارتنی دارد، از این رو توسعه استخراج بسیار ضروری است.

افشین مختاری، مدیرعامل شرکت پیشرو معادن سوادکوه نیز گفت: مطالعات خرید این معادن از سال گذشته آغاز شد و در نهایت پنج معدن زغال‌سنگ و یک گواهی کشف به انضمام دارایی‌های این معادن خریداری شد.

وی افزود: اکنون در این معادن حدود هزار نفر مشغول به کار هستند که امیدوارم با توسعه معادن، شاهد اشتغال‌زایی مناسب برای این منطقه باشیم.