نیروگاه خورشیدی برای عشایر همدان

وی با اعلام اینکه امسال سال سختی درحوزه تامین برق برای تابستان است، تصریح کرد: انتظار داریم مشترکان خانگی مصرف برق را حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش دهند تا بتوانیم کسری را جبران کنیم. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان در پاسخ به پرسشی مبنی بر نقش ماینرها در افزایش مصرف برق استان توضیح داد: با توجه به اینکه رمزارزها درحال محاسبات شبانه‌روزی هستند، مصرف برق زیادی دارند به‌طوری‌که هر دستگاه ماینر تا پنج برابر یک مشترک خانگی مصرف برق دارد که شرایط ما را با چالش مواجه می‌کند.

وی با اشاره به تعداد دستگاه‌های ماینر غیرمجاز کشف شده در استان همدان گفت: بیشتر رمزارزها از تعرفه‌های دیگر مانند تعرفه‌های یارانه‌ای و مخفف استفاده می‌کردند که به محض شناسایی جمع‌آوری شده و خسارت شبکه برق از افراد اخذ شده، به‌طوری‌که در سال گذشته ۷۰۰ دستگاه و امسال نیز ۳۶ دستگاه ماینر غیرمجاز در استان جمع‌آوری شده است. جمشیدی با بیان اینکه سال گذشته ۲۸۰۰ انشعاب غیرمجاز جمع‌آوری و تعیین‌تکلیف شدند، افزود: در سال‌جاری نزدیک به ۱۸۰ انشعاب غیرمجاز جمع‌آوری شده و درحال طی مراحل قضایی و اداری است. وی با تاکید بر اینکه شرایط آب و هوایی استان همدان به‌گونه‌ای است که نیاز به استفاده از کولرهای گازی ندارد، از مشترکان خواست در صورت استفاده از کولر گازی دمای آن را روی ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظیم کنند.

جمشیدی با بیان اینکه مشترکان برق استان مصارف غیرضرور و پرمصرف را در زمان‌های خارج از ساعات پیک استفاده کنند، خاطرنشان کرد: از اداره‌های دولتی که امکان استفاده از نور طبیعی دارند، درخواست می‌شود به‌جای روشن کردن لامپ از روشنایی روز استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه در زمینه به‌کارگیری مولدهای خودتامین هفت مگاوات پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: اداره‌هایی که دارای مولد هستند در صورتی که در ساعات پیک برق اصلی را قطع کرده و از مولد استفاده کنند علاوه بر اینکه از پاداش برخوردار شده، در کاهش پیک بار استان کمک شایانی خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان درباره استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی برای سپری کردن پیک بار تابستان افزود: در ساعات روز نیروگاه‌های خورشیدی و در شب نیز نیروگاه‌های کوچک مقیاس به ظرفیت استان اضافه می‌شوند که کمک شایانی در پیک بار استان خواهند داشت. وی از افتتاح دو نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲ مگاوات در سال‌جاری خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ دو نیروگاه خورشیدی هر کدام با ظرفیت یک مگاوات وارد مدار خواهند شد که ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی استان به ۷۴ مگاوات خواهد رسید. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان ادامه داد: به زودی به ۷۵ عشایر استان نیروگاه خورشیدی قابل حمل تحویل داده می‌شود و برنامه داریم ۴۰۰ نیروگاه قابل حمل دیگر نیز برای عشایر تهیه کنیم. وی از جلب مشارکت ۲۱۶ واحد صنعتی استان در مدیریت مصرف برق خبر داد و گفت: تاکنون توانسته‌ایم مشارکت ۲۱۶ واحد صنایع استان با ۱۲ مگاوات، ۷۱۷۹ چاه کشاورزی با ۱۱ مگاوات، ۲۵۰ دستگاه دولتی با ۳/ ۷ مگاوات و ۲۹ جایگاه CNG با ۲/ ۲ مگاوات و ۴۴ واحد تجاری با ۲/ ۰ مگاوات را در مدیریت مصرف برق جلب کنیم. جمشیدی با بیان اینکه انتظار داریم در بخش تجاری مشترکان بیشتری در مدیریت مصرف برق کمک کنند، افزود: امیدواریم مسوولان اداره‌ها کمک کنند با کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق ادارات بتوانیم تامین برق مطمئنی برای مردم استان داشته باشیم.