علی کبیر، دبیر اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی در این باره گفت: وضعیت قطعی برق در استان‌ها یکسان نیست؛ در برخی استان‌ها هفته‌ای یک روز و آن هم با اعلام قبلی این قطعی اتفاق می‌افتد؛ اما برای استان ما این قطعی‌ها بیشتر است؛ همان‌طور که در زمستان هم قطعی گاز برای برخی صنایع خراسان‌رضوی رقم می‌خورد و در شرکت‌های مشابه در سایر استان‌ها این قطعی اتفاق نمی‌افتاد. سوال این است که چرا وضعیت این‌گونه است؟ چه اتفاق متفاوتی رخ داده که شاهد چنین رفتاری با بخش تولید در خراسان‌رضوی هستیم؟

به گفته سیدمحمد بحرینیان، رئیس دفتر پژوهش‌های توسعه اتاق بازرگانی مشهد، در هفته جاری، برق شهرک صنعتی توس و کارخانه‌های اطراف آن، از ساعت  ۸ تا ۲۰ روزهای فرد قطع شده است. در روزهای زوج هم خاموشی برای دیگر شهرک‌های این استان اعمال شده است.  بحرینیان گفت: این قطعی‌ها در سطح شهر برای مراکز تجاری و خانگی دو ساعت در روز بوده است. ضمن اینکه ناهماهنگی‌هایی را هم در زمان انجام خاموشی با زمان اطلاع‌رسانی شده شاهد بودیم. این بی‌عدالتی در قطع برق صنایع نسبت به دیگر بخش‌ها درحالی اتفاق می‌افتد که این بخش بیشترین میزان مالیات را در کشور می‌پردازد. محمدعلی چمنیان، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق مشهد هم نقبی به انجام نشدن سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر زد و گفت: در تمام این سال‌ها سریع‌ترین راه بهبود وضعیت تولید برق در ایران، تمرکز بر نیروگاه‌های گازی بوده و توجهی به انرژی‌های تجدیدپذیر نشده است. اما اکنون همان گاز را نمی‌توان به شبکه رساند. پرسش این است که چه عواملی در این ۱۰ سال ‌جلوی سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را گرفته است؟

حسین خانی‌زاده، دبیرخانه صنعت خراسان‌رضوی هم در بخشی از این نشست برآورد کرد که خاموشی و قطعی برق بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ برابر هزینه‌های تولیدی خسارت به بار می‌آورد.  او گفت: اعلام کرده‌ایم که هر واحد صنعتی که به‌دلیل قطعی‌ها دچار خسارت شده، به‌خانه صنعت مراجعه کند؛ تا پیگیر جبران خسارت‌هایش باشیم. غلامعلی رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد به طرح مثالی از میزان خسارت وارد شده به صنایع در روزهای اخیر پرداخت و گفت: سیستم الکترونیک ماشین‌آلات صنعتی در ۱۰ رو گذشته به شدت صدمه دیده است. برای تعمیر سیستم‌های یکی از واحدها ۴۸۰ میلیون تومان هزینه شد و در یکی از واحدها فقط شب گذشته ۱۰ تا ۱۵ اینورتر تعویض شده تا کارخانه بتواند تا ۶ صبح فعالیت کند.  اما امیر طالبی، مدیرعامل نیروگاه برق مشهد خطاب به صنعتگران گفت: هیچ‌کدام از صنایع در سالی که برق ارزان بود، سوال نکردند که چرا وضعیت این‌گونه است و برق را به ما ارزان می‌دهید. چرا نیروگاه نخریده‌اید و برای احداث واحدهای جدید سرمایه‌گذاری نکرده‌اید؟ درحالی‌که بازگشت سرمایه برای موتورهای دیزل بین ۳ تا ۵ سال است.