به این منظور برای حمایت از فعالان اقتصادی با رویکرد تولید محصولات صادراتی در منطقه آزاد ارس، ۳۸ طرح تولیدی و صنعتی به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان افتتاح شد. علاوه بر این بیستم شهریور سال گذشته نیز ۱۲‌طرح صنعتی و کشاورزی با سرمایه‌گذاری ریالی ۴۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و سرمایه‌گذاری ارزی ۵/ ۷۰میلیون یورویی افتتاح شد.

متعاقب این رویکرد که هسته اصلی آن بومی‌سازی محصولات برند و بازفرآوری آن برای صادرات است، فروردین امسال نیز ۲۰ طرح بزرگ صنعتی، فنی و زیربنایی، کشاورزی و گردشگری با بیش از یک هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس به بهره‌برداری رسید. منطقه آزاد ارس با داشتن ۲۸۱ واحد تولیدی و صنعتی فعال و ۲۰۶ واحد در حال ساخت، فعالیت‌های اقتصادی خود را بر مبنای رفع موانع تولید و پشتیبانی ادامه می‌دهد و نهضت حمایت از تولیدکنندگان با رویکرد صادرات را اولویت اصلی و اول خود قرار داده است. تولید انواع محصولات صنعتی، لوازم‌خانگی، کشاورزی، گلخانه‌ای و توسعه عمرانی در منطقه آزاد ارس، الگوی مناسب حمایت از تولید، توسعه و اشتغال را به‌وجود آورده است که با اولویت تولید محصولات وارداتی در داخل کشور به پیش می‌رود.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس در این‌باره گفت: به‌منظور اولویت‌های یاد شده،  ۲۳ طرح صنعتی، هفت طرح کشاورزی، دو طرح عمرانی و سه طرح ورزشی در منطقه افتتاح شد که ۲ هزار میلیارد تومان هزینه کرد و ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی داشت. محسن نریمان اظهار کرد: یک واحد تولید الیاف‌نسوز سرامیکی یا پتوی سرامیکی که پیش از این ۹۰ درصد نیاز داخل به این محصول وارداتی بود نیز با اعتبار ۲۵۰میلیارد تومان و اشتغال ۴۰ نفر در منطقه آزاد ارس به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: این محصول برای عایق‌بندی در درجه‌های حرارت بیش از هزار درجه کاربرد دارد و در واقع دومین کارخانه از این نوع در کشور محسوب می‌شود ولی ظرفیت کارخانه افتتاح شده در ارس پنج هزار تن بوده که بیشتر از نوع مشابه آن است. وی افزود: یک واحد صنایع غذایی هم که به تولید فرآورده‌های کاکائویی به‌صورت صنعتی و فانتزی اشتغال خواهد داشت با اعتبار یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۵۰‌نفر مستقیم و ۱۵۰‌نفر غیرمستقیم به مرحله افتتاح رسید.

وی ادامه داد: انبار ایمن نگهدار برای نگهداری مواد اولیه دخانیات با ظرفیت نگهداری ۱۰هزار تن با اشتغال ۲۰ نفر و سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان از جمله دیگر طرح‌های افتتاح شده به این منظور است.

نریمان یادآور شد: واحدهای تولید لوازم‌خانگی، کولر‌گازی، دامپروری، آبزی‌پروری، کشاورزی، شوینده‌های بهداشتی، کفپوش، دیوار پوش، کارتن، سیم ظرفشویی و پوشاک از دیگر طرح‌های افتتاح شده منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس بوده است. مدیرعامل منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس همچنین خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین گلخانه سقف شیشه‌ای هیدروپونیک خاورمیانه در منطقه آزاد ارس ایجاد شده و تراز تجاری این منطقه از ۲ سال گذشته مثبت بوده و از واردات به سمت صادرات حرکت کرده است. نریمان تاکید کرد: منطقه آزاد ارس آمادگی دارد قبل از پایان دولت در تیر امسال طرح‌های دیگری را آماده افتتاح کند.