علی نادری‌نیا گفت: به‌منظور رفع مشکل آب خنک‌کننده‌ واحد جدید تصفیه‌ نفت گاز شرکت و همچنین به‌منظور افزایش فشار شبکه و تامین آب واحدهای جدید به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب بر ساعت، طرح کولینگ پانزدهم اسفند ۹۶ تعریف شد و پس از حدود سه سال به پایان رسید. وی گفت: این طرح، برج خنک‌کننده چهار سلولی، از نوع ‌تر و سیستم بسته است که طبق تکنولوژی روز دنیا طراحی شده است. وی افزود: در طرح کولینگ، سه دستگاه پمپ، هر کدام با ظرفیت پنج هزار مترمکعب و توان مصرفی ۱/ ۲ مگاوات نصب شده است که به علت توان مصرفی زیاد آنها، مرکز فرعی برق جداگانه‌ای ایجاد شده و همچنین پکیج‌های تزریق مواد شیمیایی شامل اسید سولفوریک، کلر و خنثی‌کننده نیز از دستاوردهای این طرح بوده است.

مدیر واحد کولینگ شرکت پالایش نفت تبریز خاطرنشان کرد: ۸۰۰ هزار نفر ساعت نیروی فعال در این زمینه مشغول به‌کار بودند که بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای این عملیات را به پایان رساندند. وی اضافه کرد: همکاران شرکت پالایش نفت تبریز و پیمانکاران، نیروهای درگیر این واحد هستند که در قسمت پیمانکاری طرح ۷۰ نفر در دفتر تهران و سایت طرح، فعالیت مستقیم دارند که به این منظور علاوه بر پیمانکار اصلی با چند شرکت فرعی به‌عنوان تامین‌کننده‌ تجهیزات و مجری برای تکمیل طرح نیز همکاری شده است. وی تاکید کرد: تامین آب خنک‌کننده‌ برای واحدهای جدید و افزایش فشار شبکه به شش بار از اهداف این طرح بودند اما اصلی‌ترین مورد، کاهش آب خام مصرفی پالایشگاه بود که بعد از راه‌اندازی واحد، به میزان ۸۰ مترمکعب بر ساعت کاهش یافت. وی ادامه داد: دمای تقریبی آب برگشتی از واحدهای عملیاتی، ۴۰ درجه‌ سانتیگراد است که با بهره‌برداری از واحد کولینگ جدید، آب مورد نیاز آنها با دمای ۲۶ درجه سانتیگراد تامین می‌شود و باز‌خورد واحدها، نشان از کارآیی بهتر این طرح و تامین آب با دما و فشار مناسب است.

مدیر طرح کولینگ شرکت پالایش نفت تبریز با اشاره به مشکلات پیش آمده در طول طرح متذکر شد: اصلی‌ترین مشکل، تحریم‌ها بود که سبب قطع ارتباط ما با شرکت‌های خارجی شد، از این‌رو همکاری خود را با شرکت‌های توانمند داخلی ادامه دادیم. نادری‌نیا تاکید کرد: بعضی از شرکت‌های داخلی، مقید به زمان نیستند و در موعد مقرر، تجهیزات را تحویل نمی‌دهند که در صورت مدیریت این مشکلات، امیدواریم در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌‌ها» شاهد استفاده حداکثری شرکت‌های داخلی در طرح‌های شرکت پالایش نفت تبریز باشیم.