علی شریفی افزود: همین کاهش بارندگی‌ها در خوزستان و استان‌های بالا‌دست باعث کاهش شدید مخازن سدها شده است به‌گونه‌ای که در حوزه دز با کاهش ۵۴درصدی و در کرخه با کاهش ۵۰درصدی روبه‌رو هستیم . در مجموع تنها ۱۳ میلیارد مترمکعب آب وارد کارون، کرخه، مارون، جراحی و دز شده است که تنها موفق به آبگیری ۴۲ درصد مخازن شده‌ایم. وی اظهار کرد: با توجه به مشکلات فوق و براساس آورد رودخانه‌ها جلسات متعددی در استانداری و با موضوع تامین آب‌شرب، صنعت، کشاورزی و محیط‌زیست در فروردین و اردیبهشت برگزار شد که به کشت‌های دائم و زراعی فصلی و شیلات و آبزی‌پروری توجه شد و از اول خرداد ماه موضوع رهاسازی انجام و ۲/ ۱میلیارد مترمکعب رهاسازی از مجموع سدها برای مصارف مختلف انجام شد. 

شریفی تصریح کرد: همچنین برنامه داریم در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور و براساس الگوی کشت در پایین‌دست و با توجه به حساسیت گیاه و الگوی کشت به‌صورت هوشمند و براساس نیاز گیاه رهاسازی آب را انجام دهیم که فکر می‌کنم در تیرماه نیاز گیاه به آب بیش از مرداد و شهریور است و باید در این زمینه با دقت وارد شویم تا کمترین تنش آبی را در 3 ماه پیش‌رو داشته باشیم. مدیر دفتر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌ها گفت: موضوع دیگری که به‌دلیل کاهش جریان آب در رودخانه‌ها پیش‌بینی می‌شود، شور شدن آب یا کاهش کیفیت در انتهای رودخانه است که خوشبختانه با بحث رهاسازی موجی از مخازن سدها که 2 مرحله از گتوند، 2 مرحله از دز، یک مرحله از کرخه و 2 مرحله از کارون داشتیم توانستیم در بهبود شرایط و کیفیت آب‌شرب، در محیط‌زیست، تالاب‌ها و همچنین افزایش کیفیت آب‌شرب مردم آبادان و خرمشهر موثر واقع شویم. وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات موثر ایجاد بند خاکی در انتهای رودخانه کارون برای جلوگیری از اختلاط آب دریا و رودخانه بود، زیرا ورود آب دریا باعث شور شدن آب رودخانه و بالا رفتن ‌ای‌سی تا 10 هزار بود که با احداث بند خاکی این موضوع به 3 هزار کاهش یافت و توانستیم بخش عمده‌ای از نخیلات را با اقدامات انجام شده آبیاری کنیم که اقدامی بی‌سابقه بوده است.

شریفی در ادامه با اشاره به اینکه کشت شالی می‌تواند آسیب جدی به تامین آب شرب و کشاورزان وارد کند، گفت: به‌رغم تمام برنامه‌ریزی‌ها در خصوص عدم کشت محصولات پرآب و آب‌بر و ممنوعیت کشت شلتوک ولی باز شاهد کشت بی‌رویه شالی در استان هستیم که این موضوع باعث تنش آبی در استان شده و قطعا کشت شالی را با آسیب جدی روبه‌رو خواهد کرد. وی گفت: تا شرایط آبی در استان نرمال نشود، نمی‌شود به سمت محصولات آب‌بر برویم چراکه باعث بروز مشکلات فراوان در زمینه تامین آب‌شرب در استان خواهیم شد.