توسعه تجارت دریایی از مسیر مازندران

 احمد حسین‌زادگان در نشست وبیناری به همراه خیریانپور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، جمعی از بازرگانان و مدیران اقتصادی مازندران با کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه افزود: اکنون بندر امیرآباد در شرق مازندران به‌عنوان بندر نسل سوم، همه شاخص‌های بندر توسعه یافته را دارد و می‌تواند زمینه مهمی برای توسعه تجارت دریایی با روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار صادراتی باشد.

وی تجهیز ریل رو را برای جابه‌جایی کالاها پس از پیاده کردن از کشتی به راه‌آهن، وجود کانتینرهای یخچال‌دار و داشتن ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ را از بسترهای مورد نیاز گسترش روابط تجارت دریایی برشمرد و گفت: اکنون با راه‌اندازی بزرگ‌ترین پایانه صادراتی در نزدیکی بندر امیرآباد، زمینه تضمین سلامت و رساندن به موقع محصولات صادراتی به کشورهای هدف فراهم شده است.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار کرد: در دو سال اخیر با حمایت ویژه دولت این پایانه راه‌اندازی شد و اکنون تمام محصولات صادراتی کشاورزی در بهترین شرایط در این پایانه نگهداری، بسته‌بندی، استاندارد سازی و آماده صادرات می‌شود.

وی از توسعه فرودگاه‌های ساری و رامسر برای فرود هواپیماهای غول‌پیکر به‌عنوان دیگر بستر لازم برای توسعه تجارت خارجی از طریق مازندران یاد کرد و افزود: با توجه به اهمیت سفر هوایی انتظار داریم سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه زمینه شکل‌گیری پرواز مستقیم میان ساری- رشت- آستاراخان را فراهم کند.

حسین‌زادگان افتتاح سرای تجاری در ولگاگراد را برای شروع کار روابط تجاری با مازندران دانست و گفت: از آن جا که بیشترین محصولات صادراتی مازندران کشاورزی است، ما دنبال شکل‌دهی کنسرسیوم محصولات صادراتی استان هستیم.

استاندار مازندران خطاب به سفیر ایران در روسیه گفت: انتظار داریم شما به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران توجیه اقتصادی در حوزه تعرفه را پیگیری کنید چراکه هزینه تولید در کشورمان بالا است و ریسک تجاری در کشورهای اورآسیا هم بالا است و به همین دلیل هم نیازمند بررسی دقیق‌تر است.

وی از شکل‌گیری صندوق ضمانت صادرات در مازندران به‌عنوان یکی از گام‌های مهم کاهش ریسک تجاری یاد کرد و افزود: عدم سرویس‌دهی مناسب به کشتی‌های ایرانی در بنادر روسیه، عدم پایانه صادراتی مجهز همچون محصولات کشاورزی فسادپذیر از مشکلاتی است که ما در روسیه با آن مواجهیم در حالی ‌که اگر نمونه پایانه صادراتی محصولات کشاورزی مازندران در ولگاگراد نیز دایر شود بسیاری از مشکلات حل‌ و فصل می‌شود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه هواپیمایی پارس‌ایر به‌عنوان هواپیمایی کوچک برای جابه‌جایی تجار آماده انجام پرواز مستقیم با روسیه است، اظهار کرد: با توجه به کوچک بودن این نوع هواپیماها، تجار حتی با چارتر کردن آن می‌توانند روابط را گسترش دهند و حتی این‌گونه هواپیماها توجیه اقتصادی برای گردشگری را نیز دارند.

حسین‌زادگان تنها مشکل فعلی استان مازندران را برای گسترش روابط تجاری با کشورهای اورآسیا نبود تعریف منطقه آزاد برای این استان دانست و گفت: اگرچه مازندران مناطق ویژه تجاری دارد، اما داشتن منطقه آزاد اهمیت بیشتری دارد و اکنون پرونده منطقه آزاد مازندران تا شورای نگهبان پیش رفته و درحال پیگیری هستیم تا ابهامات بر طرف شود.

وی گفت: در هر حال طرح منطقه آزاد مازندران در گام آخر قرار دارد، اگر در آستانه پایان عمر دولت تدبیر و امید قرار داریم، اما این یک مزیت منطقه‌ای و ملی است که باید توسط هر مسوولی جدی پیگیری شود.