نادر نقیلی اظهار کرد: سطح اراضی کشاورزی استان یک‌میلیون و ۴۰۰هزار هکتار بوده که شامل زیربخش‌های زراعت، باغ، دام و شیلات است و زیربخش صنایع تولیدی و تبدیلی به همه موارد اشاره شده مرتبط است.

وی با تاکید بر تامین امنیت غذایی  به عنوان  رسالت وزارت جهادکشاورزی گفت: این وظیفه سنگینی است که جهادکشاورزی برعهده دارد، اما این وظیفه ریسک‌پذیر و آسیب‌پذیر بوده و هر سال به علت ناحیه سرد و کوهستانی استان با عوامل متعدد قهری و طبیعی صدمه می‌بیند.

نقیلی افزود: آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب کشاورزی شناخته می‌شود و در تولید محصولات متنوع و حوزه مدیریت هر سال رتبه‌های برتر را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به تولید بیش از دو‌سوم محصولات کشاورزی به صورت دیم و وابسته به بارندگی در استان یادآور شد: کاهش بارندگی، سرمازدگی و خشکسالی و عوامل دیگر خیلی زود باعث ایجاد مشکلات و خسارت‌های جبران‌ناپذیر به کشاورزی استان می‌شود.

وی میزان خسارت ناشی از خشکسالی در سال زراعی جاری را ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومان برآورد و اظهار کرد: بعد از آن عواملی مثل سرمازدگی، سیل، تگرگ، باد و توفان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نقیلی خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی را با توجه به اینکه عمده زمین‌های کشاورزی استان به صورت دیم است، تاخیر در جوانه‌زنی و کاهش تراکم بوته در هکتار که باعث کاهش عملکرد شده است اعلام کرد. وی تصریح کرد: در سال‌جاری در بخش زراعت ۲۴۵هزار تن کاهش تولید به مبلغ یک‌هزار و ۴۵۰میلیارد تومان  و حدود ۵۳درصد قحطی را شامل می‌شود، در بخش باغبانی ۷۱هزار تن صدمات به مبلغ ۴۰۷میلیارد تومان که ۱۵درصد خسارت را شامل می‌شود و در بخش دام و طیور ۶۴هزار تن محصول به مبلغ ۸۵۲میلیارد تومان که ۳۱درصد خسارت را شامل می‌شود که در کل ۲هزار و ۷۱۰میلیارد تومان خسارت به‌واسطه خشکسالی به بخش کشاورزی استان وارد شده است.

نقیلی با اشاره به رتبه اول استان در جذب اعتبار تسهیلاتی برای توسعه گلخانه‌ها و مکانیزه کردن تولید محصولات کشاورزی در سال ۱۳۹۹ افزود: خوشبختانه اقدامات برای توسعه گلخانه‌ها کاملا موفقیت‌آمیز بوده و استان‌های دیگر برای توسعه گلخانه‌ها و نحوه انجام آن با سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در ارتباط هستند و به عنوان الگوی خود راه‌های توسعه را امکان‌سنجی می‌کنند.

نقیلی افزود: میزان تولید استان در بخش گلخانه بسیار مناسب بوده و مازاد مصرف به سایر استان‌ها انتقال می‌یابد.