قطعه‌سازان آذربایجان شرقی در تنگنا

تبریز قطب اول قطعه‌سازی و قطب سوم خودروسازی در کشور از نظر کیفیت است به‌طوری که حدود ۲۵ هزار نفر در این دو بخش در استان اشتغال دارند.  اما قطعه‌سازی آذربایجان شرقی متاثر از مشکلات پیش آمده اقتصادی و مالی در یک‌سال گذشته با مشکلات اساسی مواجه شده که زنگ خطر را برای بقای آن به صدا درآورده است.  کارشناسان و فعالان صنعت قطعه­ آذربایجان‌شرقی می‌‌گویند انباشت مطالبات، کهنه و از رده خارج بودن ماشین­‌آلات به دلیل دشواری واردات آنها، مشکلات صادرات و عدم وصول ارز حاصل از آن از چالش‌های بنیادین پیش روی این صنعت است.

قطعه‌ساز و سیبک‌ساز خودرو با بیان اینکه پیش‌تر یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا به بازار عرضه می‌شد که اکنون به حدود یک‌چهارم کاهش یافته است، اظهار کرد: خودروسازی با رکود مواجه شده و در نتیجه صنعتگران قطعه‌ساز خودرو در آذربایجان شرقی نیز در حال ورشکستگی هستند و اگر تغییر روش و راهبرد ندهند به ورطه تعطیلی خواهند افتاد.

احد کمالی افزود: توافق بر سر قیمت جدید قطعات خودرو و وصول مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان از راهکارهای برون­‌رفت قطعه‌سازی از مشکلات پیش آمده است.

وی با بیان اینکه از حدود ۱۰۰ واحد سیبک‌سازی خودرو در آذربایجان شرقی حدود ۵ درصد وضع اقتصادی مناسبی دارند، گفت: برخی از این قطعه‌سازان مجبور شده‌اند به تعمیرات نیز روی آورند تا بتوانند واحدهای خود را سرپا نگه دارند.

وی با بیان اینکه بیشتر قطعات خودرو در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: البته هنوز در تامین برخی قطعات اساسی به خارج وابسته هستیم و این موضوع نیز با وجود تحریم‌­ها مشکلاتی را برای صنعت خودرو به وجود آورده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر محدود شدن واردات نیز در برخی مواقع دست این بخش از صنعت را باز کرده و فرصتی شده تا بتوانند با تامین قطعات مورد نیاز داخل وضع نابسامان اقتصادی خود را ترمیم و نیاز خودروسازان داخل را تامین کنند.  

قطعه‌ساز تبریزی با بیان اینکه برای صادرات قطعات خودرو توسط قطعه‌سازان ایرانی علاوه بر مشکلات ارزی مشکل بازار هدف نیز وجود دارد، افزود: صادرات خودروهای ایرانی محدود به کشورهایی مثل عراق، سوریه و ارمنستان است و همین امر محدودیت فعالیت قطعه‌سازان را سبب می‌شود.

وی تاکید کرد: قطعه‌سازان تبریزی ظرفیت صادرات به علت کیفیت بالای تولیدات در صورت دسترسی به بازارهای جهانی را دارند اما باید این فرصت و میدان وجود داشته باشد.

وی مشکل سرمایه در گردش، کاهش قدرت خرید مردم، نبود ثبات در قیمت مواد اولیه، تامین نشدن مواد اولیه و مشکلات مربوط به تسهیلات بانکی را از عمده چالش‌های قطعه‌سازان کشور و آذربایجان شرقی برشمرد و افزود: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به صنعتگران وثیقه ۱۲۰ درصدی می‌خواهند؛ یعنی برای اخذ وام ۱۰۰ میلیارد ریالی باید وثیقه ۱۲۰ میلیارد ریالی ارائه کنیم که امکان آن وجود ندارد.  

وی با بیان اینکه مسوولان باید کارآمد، دلسوز و آشنا به مسائل صنفی باشند تا بتوانند این بخش را از مشکلات برهانند، ادامه داد: مدیران بخش خصوصی به راحتی می‌توانند واحدهای صنعتی خود را مدیریت و هدایت کنند چون مشکلات غیرقابل پیش‌بینی و مسائلی مثل دغدغه تامین انرژی (قطع برق یا تامین گاز) را نخواهند داشت. کمالی ادامه داد: تامین مواد اولیه، مسائل گمرکی، بیمه و مشکلات فرهنگی کارکنان از دیگر مشکلات بخش قطعه‌سازی در آذربایجان‌شرقی است.