یوسف غفارزاده با اعلام این خبر افزود: با توجه به کاهش بارندگی و کسری مخازن سدها در سال جدید، انجام فعالیت برای حراست و صیانت از منابع آبی سطحی و زیرزمینی اهمیت ویژه‌ای یافته و در این مدت با همکاری اکیپ‌های گشت و کنترل در شهرستان‌ها، ۷۳‌حلقه چاه غیرمجاز پلمب و تعداد ۳۷۴ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که بیشترین میزان انسداد به شهرستان‌های شبستر، اهر و ملکان تعلق دارد.

وی گفت: برای مقابله با فرونشست‌های استان در نتیجه حضور مستمر اکیپ‌های گشت و بازرسی، از حفر ۱۸۰ چاه غیرمجاز جدید جلوگیری و تعداد ۹۵ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و به پارکینگ تحت نظارت امورهای منابع آب شهرستان‌های مربوطه منتقل شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی برای مدیریت و کنترل میزان برداشت از چاه‌های مجاز، از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۲۷۷ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری نصب و از اضافه برداشت تعداد ۱۷۷ حلقه چاه مجاز از طریق پلمب یا قطع برق جلوگیری به عمل آمده که در نتیجه این اقدامات مانع برداشت غیرمجاز حدود ۶ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی شده‌ایم. وی گفت: در پی فعالیت اکیپ‌های گشت و بازرسی در استان، علاوه بر صیانت از منابع آب زیرزمینی، در حوزه منابع آب سطحی نیز با جلوگیری از فعالیت ۳۸ مورد استخر زهکش حاشیه رودخانه‌ها و شناسایی و توقیف ۳۵ دستگاه موتور پمپ ثابت و سیار حاشیه رودخانه‌ها، موجب بازگشت حجم آبی در حدود ۳ میلیون متر مکعب به رودخانه‌ها شده است. غفارزاده افزود: همچنین ۸۰ هکتار با اعتبارات عمرانی از اراضی حریم و بستر رودخانه‌های استان در این مدت با اخذ دستور قضایی و همکاری اکیپ‌های گشت و بازرسی رفع تصرف شده است.