علی اربابی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی در نشست خبری اظهار کرد: در آبان‌ ۷۳ قانون بیمه همگانی تصویب شد و این نقطه عطفی شد تا آحاد ملت بتوانند از بیمه استفاده و حفاظت مالی شکل گیرد.

وی گفت: امروز همه مردم می‌توانند در بیمه سلامت مشغول بیمه‌­نامه شوند و از ظرف کلان بیمه سلامت استفاده کنند. مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: تاکنون نظام ارجاع را در سطح روستایی داشتیم و اکنون نخستین گام نظام در طبس، فردوس، قاین و بیرجند که در این شهرها بیمه‌شدگان صندوق همگانی شامل ۵۰ هزار نفر هستند مشمول نظام ارجاع می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: به این منظور پزشکان سه شهر قاین، فردوس و طبس مشخص و فهرست بیمه در اختیار آنها قرار گرفته است ولی بیمه‌شدگان می‌توانند برابر قانون دوبار در سال پزشک خود را عوض کنند. اربابی اظهار کرد: در مجموع تا پایان شهریور ۴۸۴ هزار بیمه شده داریم که ۶۵ هزار کارمندی، ۱۹ هزار اقشار سلامت همگانی، ۵۲ هزار روستایی، ۳۴۲ هزار ایرانیان و حدود ۲ هزار نفر هستند که در مجموع ۶۳ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند.اربابی با اشاره به هم‌پوشانی بیمه‌ها، افزود: به محض بستری یا ارائه خدمات توسط فرد، در صورت داشتن چند بیمه، بیمه‌های دیگر حذف و فرد تنها باید یک بیمه داشته باشد.مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی به بحث کرونا اشاره کرد و افزود: در زمینه کرونا نیز هزینه انجام آزمایش پی سی آر در بخش دولتی ۱۰۰درصد رایگان و هزینه بستری بیمار کرونایی نیز ۹۰ درصد پرداخت می‌شود. مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی در ادامه افزود: : بیش از ۹۷‌درصد پوشش خدمات کامل را قرارداد داریم و در سطح پایه تعداد بسیار زیادی در بخش بستری و سرپایی تعهد داریم و پوشش می‌دهیم.

اربابی تصریح کرد: در زمینه خدمات دولتی نیز در استان ارائه خدمات از کیفیت مناسبی برخوردار است و ظرف خدمات دولتی در استان از پوشش خوبی برخوردار است و همه خدمات در این بیمارستان‌ها ارائه می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از پزشکان به صورت تمام وقت در خدمت بخش‌دولتی هستند، گفت: در صندوق روستاییان و نظام ارجاع یک، ۹۵ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم که در صندوق نظام ارجاع یک خدمات در بخش دولتی رایگان است.

اربابی افزود: برای بیشتر بیمه‌شدگان که در برخی صندوق‌ها بیمه تکمیلی ندارند ترتیبی اتخاذ شده که از بخش دولتی استفاده کنند، آنچه برای ما خیلی مهم بوده استفاده از این ظرفیت است و برای اینکه بتوانیم خدمات را تحلیل کنیم از دو سال اخیر به طور جدی بحث تحلیل و واکاوی هزینه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و اکنون با الکترونیک شدن خدمات قابل دسترسی است. وی خاطرنشان کرد: الکترونیک شدن خدمات درباره رفتار بیمه‌­شدگان، پزشکان، داروخانه، پاراکلینیک و سایر به ما کمک می‌کند تا با اصلاح موارد بهره‌وری را بالا ببریم و روز به روز هزینه‌های اضافی حذف می‌شود.مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هر اتفاقی در سازمان بیمه سلامت رخ می‌دهد به صورت الکترونیکی قابل انجام است، گفت: امسال ۵۵۰ هزار نسخه الکترونیک در استان صادر شده که ۲۴ میلیارد تومان در بخش داروخانه، پاراکلینیک و بخش درمان دولتی هزینه شده که تا شهریور را پرداخت کرده‌ایم. اربابی اظهار کرد: در بخش بستری نیز خدمات به صورت الکترونیک انجام می‌شود.