محمدرضا صفا در نشست آنلاین با محوریت امضای تفاهم‌نامه با اتاق بازرگانی سنگال اظهار کرد: اتاق بازرگانی هرمزگان آمادگی برگزاری نشست‌‌های تخصصی B۲B در زمینه‌های دریایی، کشاورزی و آبزیان را به صورت آنلاین دارد که نمایندگان دو کشور می‌توانند در این زمینه نیز مذاکره کنند. صفا افزود: همچنین تبادل هیات‌‌‌‌های تجاری، پس از پایان شیوع بیماری کرونا ‌‌می‌تواند به گسترش همکاری‌‌‌‌ها کمک کند که ما آمادگی کامل خود را درا ین زمینه اعلام می‌‌داریم.

وی تصریح کرد: بدون شک حمایت دو کشور از مناسبات بانکی و فراهم کردن زیرساخت‌‌ها برای سرمایه‌‌گذاری، اعطای روادید به اتباع و فعالان اقتصادی ایرانی، تصویب و عملیاتی کردن اجتناب از اخذ مالیات و معافیت‌‌های گمرکی از کالاهای ایرانی از مهم‌ترین خواسته‌های فعالان اقتصادی برای توسعه روابط تجاری در سطح بین‌المللی است.

صفا ادامه داد: بخش خصوصی ایران با جدیت و علاقه‌‌مندی بسیار به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با آفریقا، ازجمله سنگال که آن را دروازه ورود به منطقه غرب آفریقا نامیده‌اند نگاه می‌کند.

وی اظهار کرد: سنگال می‌تواند فرصت مناسبی را برای ورود کالاهای ایرانی به منطقه غرب آفریقا فراهم کند. همچنین امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از طریق سنگال به کشورهای عضو با تعرفه بسیار کم فراهم است. این مسوول گفت: همکاری‌‌های آموزشی در زمینه تولید برخی محصولات کشاورزی و غذایی و توریسم از دیگر زمینه‌های دارای مزیت برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دوجانبه بین هرمزگان و سنگال است.

صفا افزود: به نمایندگی از بخش خصوصی هرمزگان آمادگی کامل فعالان اقتصادی را برای نقش‌آفرینی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه اعلام می‌کنم.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی سنگال و بندر داکار به عنوان پایگاه دریایی، این کشور و شهر داکار ‌‌می‌تواند به پایگاه صادراتی ایران به کشورهای غرب آفریقا تبدیل شود.