سیاست‌های غلط کشاورزان را تضعیف می‌کند

مسعود اسدی با بیان اینکه افت قیمت محصول کشاورزان از بی‌دقتی دولت و برنامه‌ریزی برای این بخش نشات می‌گیرد، افزود: ادامه چنین وضعیتی معیشت اقتصاد کشاورزان را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و آنها را به خاک سیاه می‌نشاند.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور افزود:‌ دولت در چنین شرایطی برنامه‌ریزی برای صادرات ندارد و با اینکه مصرف داخلی هم کاهش یافته، اقدامی برای قرار دادن تولید‌کنندگان در مسیر تولید انجام نمی‌دهد.

اسدی تاکید کرد: مهم‌ترین اشکال در نوسان قیمت محصولات کشاورزی، عدم اجرای طرح الگوی کشت است که ۱۰ سال روی میز دولت جا خوش کرده و همتی برای اجرای آن دیده نمی‌شود. در طرح الگوی کشت میزان کشت محصولات در استان‌ها مشخص می‌شود. بنابراین تناسبی بین عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد، اما به دلیل عدم اجرای آن همه ساله با عدم توازن عرضه و تقاضا در محصولات کشاورزان روبه‌رو هستیم.

 به گفته اسدی، اشکال دیگر برنامه‌ریزی دولت این است که عوارض سنگینی برای صادرات محصولات کشاورزی اعمال کرده بنابراین محصولات تولیدی کشاورزان روی دست‌شان مانده است.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور ابراز امیدواری کرد که وزیر جدید کشاورزی بتواند الگوی کشت را در کشور هر چه زودتر اجرایی کند.

به گفته وی تشکل‌ها آمادگی دارند که طی ۶ ماه این طرح را در کشور اجرایی کنند.

یادآور می‌شود قیمت خرید از کشاورزان با قیمت فروش در بازار تفاوت فاحشی دارد که سود آن نصیب دلالان می‌شود.