فرصت طلایی از دست رفت

 بررسی‌های خبرنگار«دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که آرایشگاه‌های مردانه در حال ورود به بازاری خاکستری هستند. برخلاف دستور‌العمل‌ها،‌ برخی از آرایشگاه‌ها به‌طور مخفیانه فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. این‌ در حالی است که در شهر تهران ۲۵۰۰ واحد با دریافت مجوز‌های لازم از اتحادیه صنف آرایشگران مردانه فعالیت می‌کنند، اما واحد‌های پر شماری هم هستند که این مجوز‌ها را دریافت نکرده‌اند. ادامه تعطیلی‌ها در این صنف موجب شده بازار غیر رسمی آن گسترش یابد. فعالیت‌هایی که پشت در‌های بسته یا نیمه بسته ادامه می‌یابد و فرصت‌ نظارت‌ بر این واحد‌ها را گرفته است.اتحادیه آرایشگران تهران ۲۷ فروردین شیوه‌ نامه اجرایی الزامی را به واحد‌های خود ابلاغ کرد. انجام تست کرونا، ممانعت از ورود مشتریانی که نشانه‌های بیماری دارند، شست‌وشو و ضد عفونی روزانه البسه،‌استفاده از دستکش، استفاده از شیلد، استفاده متوالی از محلول ضد عفونی الکلی،‌ استفاده از تب سنج قبل از ورود مشتری،‌ جلوگیری از تجمع افراد متفرقه و مشتریان، بخش‌هایی از این بخشنامه بوده است. ابلاغیه‌ای که دال بر تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای بازگشایی زود‌تر واحد‌های این صنف است. پیش‌تر آرایشگران درخواست کرده بودند، این واحد‌ها نیز مانند دیگر صنوف بتوانند در سامانه وزارت بهداشت برای بازگشایی مجدد نام نویسی کنند. اما تاکنون موفق نبوده‌اند. 

  گریز از مرکز 

اسماعیل یکی از آرایشگر‌هایی است که در منطقه‌۵ تهران آرایشگری می‌کند. اگرچه او زیرنظر اتحادیه فعالیت می‌کند اما به جز چند روز اول سال کسب و کار خود را تعطیل نکرده است. او استدلال می‌کند اگر این کار را می‌کردم مشتری‌های خود را از دست می‌دادم. با این حال او می‌گوید حداقل ۵۰ درصد درآمد خود را از دست داده است. مصطفی آرایشگر دیگری است که آرایشگاه خود را اجاره کرده و فشار اجاره توانایی ادامه کار را به این شیوه‌ نیم‌بند از او گرفته است. او می‌گوید اخیرا به خانه‌های مشتری‌های خود می‌رود و آنجا آرایشگری می‌کند. مرتضی متصدی یک پیرایشگاه نیز با اشاره به مشکلات اخیر و وضعیت حاضر می‌گوید: به جای تعطیلی پیرایشگاه‌ها باید نظارت‌های بهداشتی افزایش یابد. همه همکاران من در سامانه سلامت ثبت نام کرده و کد بهداشتی گرفته‌اند. همه پیرایشگران هم پروتکل‌ها را مطالعه کرده‌اند. اما تصمیم گیران پا را فراتر از پروتکل‌های موجود گذاشته و حاضر به بازگشایی این واحدهای صنفی نیستند.

  می‌خواهیم به شهر برگردیم

محمد افتخاری‌فر، نایب رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: شاید هیچ کس به فکرش خطور نمی‌کرد که روزی روزگاری پیرایشگری و آرایشگری از مشاغل پرخطر محسوب شود. شغلی که با نظافت و زیبایی همراه است چگونه می‌تواند پرخطر و با ریسک بالا باشد؟ او با کنایه می‌گوید: در این بین پیرایشگری به حدی پرریسک شد که حدود دو ماه است پیرایشگران مردانه و آرایشگران زنانه بیکار شده‌اند و دارند از جیب می‌خورند، اما این روزها جیب این فعالان صنفی خالی شده و خبری نیز از تغییر وضعیت کسب و کارشان نیست. پس‌اندازشان ته کشیده و نمی‌دانند از امروز به بعد باید چه کنند.افتخاری‌فر ادامه می‌دهد: ۲۵۰۰ واحد صنفی در تهران زیر نظر اتحادیه مشغول هستند، پروانه کسب صنفی و کد فعالیت صنفی دریافت کرده‌اند. در عین حال  احتمالا۴۵۰۰ واحد نیز بدون دریافت این مجوز‌ها فعالیت می‌کنند. او می‌گوید اگر حداقل در هر واحد صنفی تنها ۲ نفر مشغول به کار باشند؛ ‌و تنها واحد‌های رسمی را در نظر بگیریم،‌ حداقل ۵هزار نفر از همکاران ما و خانواده‌های آنها در تهران تحت تاثیر فشار تعطیلی‌ها قرار گرفته‌اند.   او ادامه می‌دهد: تعطیلی دو ماهه پیرایشگاه‌ها و آرایشگران مردانه و زنانه باعث نارضایتی شهروندان شده است. بلاتکلیفی این رسته‌های صنفی باعث شده تعدادی از شهروندان بگویند با توجه به ریسک بالا رفتن آرایشگاه قید نظافت ظاهری و زیبایی را زده و منتظر صحبت‌های کارشناسان بهداشت بمانند. افتخاری‌فر با اشاره به این موضوع که دو ماه است که پیرایشگاه‌ها تعطیل هستند می‌گوید: آنهایی هم که دارند خدمات می‌دهند به‌صورت غیررسمی است. مردم به این خدمات نیاز دارند. در تدوین پروتکل‌های بهداشتی باید نیازهای مردم هم دیده شود. او ادامه می‌دهد بهداشت فردی و ضرورت نشاط اجتماعی ایجاب می‌کند که آرایشگران زنانه و مردانه باز باشند. شهری که در آن آرایشگاه نباشد شهر افسرده‌ای است.در شهر افسرده و بیمار مردم با ظاهری آشفته و نازیبا در جامعه تردد می‌کنند.

رئیس سابق این اتحادیه می‌گوید: به جای تعطیلی پیرایشگاه‌ها باید نظارت‌های بهداشتی افزایش یابد. همه همکاران ما در سامانه سلامت ثبت‌نام کرده‌اند و کد بهداشتی گرفته‌اند. پروتکل‌های بهداشتی هم در سامانه سلامت بوده و همه پیرایشگران هم آن پروتکل را مطالعه کرده‌اند. اما تصمیم‌گیران پا را فراتر از پروتکل‌های موجود گذاشته و حاضر به بازگشایی این واحدهای صنفی نیستند. افتخاری‌فر در ادامه می‌گوید: پیرایشگران مردانه شرمنده شهروندان و زن و فرزند خود هستند. او ادامه می‌دهد امروز حداقل هر پیرایشگر مردانه از چهار ماه اجاره‌بهای خانه و واحد صنفی خود عقب مانده است و کسی هم به فکر نیست. همکارانی را می‌شناسم که شب عید فقط با ۵۰ هزار تومان به خانه‌های خود بازگشته‌اند. او خاطرنشان می‌کند: به گونه‌ای زیر فشار اداره بهداشت قرار گرفته‌ایم که گویی ما متصدی سلامت شهروندان هستیم. این رویه یک‌طرفه است و اگر مسوولان می‌خواهند ما همچنان تعطیل باشیم باید به شکل اساسی به فکرمان باشند.این در حالی است که تاکنون هیچ حمایتی از این صنف صورت نگرفته است. نایب‌رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران می‌گوید: خواسته ما مشخص است؛ بازگشایی به همراه داشتن ساعت کار، نظارت مستمر بهداشتی و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی. همچنین فعالیت کلیه آرایشگران بدون مجوز و زیرنرخی‌ها که همگی به‌خاطر درآمد کافی از مواد غیراستاندارد استفاده می‌کنند باید ممنوع شود. 

  فشار بیشتر به دوش مستاجران 

سیدمصطفی سلمانی، دیگر نایب‌رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه نیز می‌گوید: تاکنون حمایتی از آرایشگاه‌ها پس از تعطیلی آنها به دلیل شیوع بیماری کرونا صورت نگرفته است، در حالی که آنها با مشکلات مالی و معیشتی مواجه هستند و شرایط حاد موجود باعث صفر شدن درآمد آنها شده است.

او با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از آرایشگاه‌ها استیجاری هستند و درآمد آنها به‌صورت روزانه است، می‌گوید: بر اساس گزارش‌های رسیده متاسفانه مالکان با آرایشگران برای بخشیدن یا به تعویق انداختن کرایه مغازه همکاری چندانی نمی‌کنند و همین امر مشکلات آرایشگران را دوبرابر کرده است.سلمانی با اشاره به اینکه بیشتر فعالان صنف آرایشگری جوان هستند، می‌گوید: آرایشگران همکاری خوبی با نهادهای نظارتی در تعطیلی واحدهای صنفی پس از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا داشتند اما از طرفی هیچ بسته حمایتی برای آنها در نظر گرفته نشد و فعالان این صنف حتی امکان ثبت‌نام در بخش بیمه بیکاری را نداشتند.او تصریح می‌کند: تعطیلی آرایشگاه‌ها و طولانی شدن آن باعث شد که برخی از آرایشگران به منزل مشتریان خود رفته و به‌صورت خصوصی کار کنند که این کار از نظر اتحادیه به دلیل مسائل بهداشتی و امنیت شغلی مورد تایید نیست.نایب‌رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه اصفهان ادامه می‌دهد: تعداد معدودی از آرایشگران نیز در آرایشگاه را بسته و کار می‌کنند که این اقدام، تخلف است و در صورت مشاهده یا گزارش با آن برخورد می‌شود. او با بیان اینکه اتحادیه آرایشگران در نامه‌ای به مسوولان، پیشنهاد بازگشایی آرایشگاه‌ها را با رعایت دستورهای بهداشتی و نظارت و بازرسی مستمر مطرح کرده است، گفت: در این نامه با اشاره به تبعات اقتصادی تعطیلی آرایشگاه‌ها در کسب و کار و معیشت آرایشگران، پیشنهاد شد که امکان ثبت‌نام واحدهای صنفی آرایشگاه در سامانه سلامت فراهم شود و آنها بتوانند با رعایت دستورهای بهداشتی مانند نوبت‌دهی به‌صورت انفرادی و با فاصله زمانی مشخص ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، زمان‌بندی ساعت فعالیت به‌عنوان مثال از ۸ تا ۱۴ و بازرسی مستمر آغاز به‌کار کنند. این کار علاوه بر رفع مشکلات مالی آرایشگاه‌ها باعث می‌شود تا جلوی تخلف تعداد محدودی از آرایشگران که در زمان حاضر به روش‌های نامتعارف کار می‌کنند، گرفته شود.بنا به سیاست‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، واحدهای صنفی کم‌خطر پس از دریافت گواهی سلامت فعالیت خود را از بیست و سوم فروردین از سر گرفتند اما برخی گروه‌های پرخطر مانند آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی هنوز اجازه فعالیت ندارند.