خسارت 1500 میلیارد تومانی

به گفته غلامرضا تقوی صنوف بخش گل و گیاه از جمله آسیب‌پذیرترین اصناف با شیوع ویروس کرونا در کشور بوده است.وی ادامه داد: در محصولات گلخانه‌ای نیز با توجه به کاهش تقاضا، بسته شدن مرزها و عدم صادرات محصولات، خسارت در سبزی و صیفی و محصولات گلخانه‌ای ۱۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.تقوی یادآور شد: در ابتدا در محصول قارچ نیز با کاهش تقاضا در بازار روبه‌رو بودیم. اگرچه با توجه به فرهنگ‌سازی انجام‌شده و اقدامات پشتیبانی صنف در این بخش، این محصول اقبال خوبی داشته است اما جبران‌کننده نبوده و کمتر از یک هزار میلیارد تومان خسارت در این بخش برآورد شده است.وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تمهیدات عمومی در نظر گرفته‌شده توسط دولت و بانک مرکزی گفت: بخشی از این تمهیدات اعلام ‌شده و پیگیر بخش دیگر آن برای بخش کشاورزی هستیم و به‌زودی اعلام خواهد شد.تقوی ادامه داد: ما تاکنون اطلاعات لازم را در این خصوص جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده و میزان خسارت نیز به کمیسیون اقتصادی دولت اعلام ‌شده است.

تقوی با اشاره به ارائه پیشنهاد به دولت در این زمینه تصریح کرد: بخشی از این درخواست‌ها توسط خود تولیدکنندگان و بخش دیگر آن توسط معاونت باغبانی ارائه‌شده است.تقوی ادامه داد: پرداخت تسهیلات برای سرمایه در گردش، استمهال وام‌ها اعم از بخشودگی سود و دیرکرد، از جمله درخواست‌ها بوده است. همچنین در بحث بدهی‌های جاری نیز اعم از آب، برق و گاز پیشنهادشده تا بدهی سه ماه اول به‌صورت اقساطی پرداخت شود. وی تصریح کرد: برای موضوع بیمه و مالیات نیز پیشنهادهایی ارائه‌شده است.

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه نیز می‌گوید: اهدافی همچون رسیدن به ثبات، رشد، درآمدزایی و شرایطی که بتواند زمینه تثبیت دوباره صنف آنها را فراهم کند از جمله دغدغه‌هایی است که این اتحادیه به دنبال آن است. رئیس و مدیران این اتحادیه از دولت به دلیل نامشخص بودن و عدم برنامه مدون و راهبردی برای عبور از این بحران انتقاد دارند، چرا که افق مثبت و روشنی را نمی‌توان برای زیان‌دیدگان متصور شد. تسهیلاتی که دولت در راستای کمک به اتحادیه‌ها و اصناف آسیب‌دیده در نظر گرفته است، به اندازه‌ای ناچیز و بی‌اثر است که برخی از این اصناف از اخذ و دریافت آن سر باز می‌زنند. در این راستا چندی پیش رئیس انجمن اقتصاددانان گفته بود دولت برای جبران ضرر و زیان ناشی از کرونا بر اقتصاد کشور باید به کارفرمایان وام بدهد. اگرچه برخی از روسای اتحادیه‌ها رویه دولت را در ارتباط با نوع تسهیلات یا وامی که می‌خواهد بدهد چالش‌برانگیز تلقی می‌کنند؛ برخی از تحلیلگران اقتصادی در مورد سیاست‌های پولی که دولت در قبال اصناف زیان‌دیده اتخاذ می‌کند، گفته‌اند دولت در این گونه مواقع برای جبران ضرر و زیان این اتحادیه‌ها، از سیاست نرخ تنزیل مجدد یا خرید دین استفاده کند؛ یعنی، دولت به کارفرمایان وام اعطا کند تا بتوانند مشکلات خودشان را حل کنند و بعدا اقساط خودشان را به دولت بدهند.

  تجربه بی‌سابقه زیان‌های صنفی

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در ارتباط با وضعیت بازار گل‌فروشی‌ها در ماه‌های اخیر گفت: در دوران انقلاب برخی از گل‌فروش‌ها مجبور به تعطیلی شدند و پس از آن جنگ نیز بر میزان عرضه و فروش گل تاثیر داشت، اما هیچ یک از آنها به میزان شیوع کرونا بر کسادی بازار موثر نبودند.شاهرخی بیان کرد: زیان ما در حوزه گل و گیاه زینتی در دو بخش بوده است؛ یکی مربوط به تولیدکنندگان این محصولات و دیگری مربوط به مغازه‌های گل‌فروشی. شاهرخی با بیان اینکه «ارزیابی اتحادیه طبق سنت مرسوم هر سال (فروردین ماه)، رونق گرفتن بازار گل‌فروشان بود»، افزود: همراه شدن ایام نوروز با جشن‌هایی مانند اعیاد شعبانیه، موجب شد تولیدکنندگان به تصور بازار پررونق دست به تولید بالا بزنند.رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در ادامه گفت: با شیوع ویروس کرونا تقاضا به شدت کاهش یافت و موجب شد تولیدی که برای عرضه در بازار آماده شده بود روی دست تولیدکنندگان بماند، تا جایی که برخی از آنها اقدام به دور ریختن محصولات خود کردند.شاهرخی با تبیین وضعیت گل‌فروشی‌ها گفت: در شهر تهران بیش از یک هزار گل‌فروشی داریم که همگی آنها با دستور اتاق اصناف حدود یک ماه است که تعطیل شده‌اند، اما به‌رغم تعطیلی حقوق کارمندان و بیمه آنها را پرداخت می‌کنند.شاهرخی معتقد است بار مالی در شرایطی که درآمدی وجود ندارد می‌تواند هر صنفی را از پای درآورد.

  اختلال شدید در فرآیند عرضه و تقاضا

مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه ایران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از وارد شدن خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی به صنعت گل و گیاه خبر داد و تاکید کرد با تعطیلی بازار حجم سنگینی از گل روی دست تولیدکنندگان مانده است.مهدی شریفی با اشاره به محدوده زمانی که تولیدکنندگان گل و گیاه به سود می‌رسند و فرآیند عرضه و تقاضا در آن به حد وسیعی جهش خواهد داشت، گفت: بازار گل و گیاه ایران به‌صورتی است که تولیدکنندگان بیشترین تلاش‌شان را برای فروش در اسفندماه انجام می‌دهند. با وجود این از حدود ۲۰ روز مانده به شب عید، بازار گل و گیاه به رکود کشیده شد و خسارت بسیار سنگینی رقم خورد. شریفی ادامه داد: بیشترین خسارت ما در شب عید مربوط به شاخه‌بریده، گل پیازی، بذری و تا حدودی هم گل‌های آپارتمانی بود. این در حالی است که در حال حاضر حتی گلخانه‌های تولیدکنندگان بزرگ گل‌های آپارتمانی نیز مملو از گل است و تا چندوقت دیگر تنه این گل‌ها به اصطلاح لخت می‌شود و دیگر قابل فروش نخواهد بود.وی با اشاره به بسته شدن مغازه‌ها و بازار گل و گیاه افزود: ما قصد داشتیم از طریق اتحادیه اقدامات لازم برای راه‌اندازی فروش آنلاین را در کشور انجام دهیم اما زمان کافی برای این کار را نداشتیم. با وجود این برخی از فعالان این صنعت که تا پیش از این، فروش اینترنتی داشتند در این ایام نیز خوب فعالیت می‌کنند.

  تسهیلات بلندمدت یا کمک‌های بلاعوض

این فعال صنعت گل و گیاه ایران با بیان اینکه صحبت‌هایی درخصوص اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان انجام شده، افزود: با وجود این اغلب تولیدکنندگان مخالف دریافت این تسهیلات هستند چون معتقدند تسهیلات کوتاه‌مدت نمی‌تواند کمک‌کننده باشد و با توجه به ضرر سنگینی که امسال بر ما وارد شده است، بازپرداخت آن کار سختی است.شریفی خاطرنشان کرد: در واقع تولیدکنندگان صنعت گل و گیاه خواستار این هستند که اگر قرار است تسهیلاتی از سوی دولت به آنها اعطا شود به‌صورت تسهیلات حداقل ۵ ساله یا به‌صورت کمک‌های بلاعوض باشد.