بحران جدی در 50 درصد تالارهای پذیرایی

به گزارش اتاق اصناف، خسرو ابراهیمی‌نیا، اعلام کرد: طبق دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا از اول اسفند تالارهای پذیرایی هیچ نوع فعالیت اقتصادی انجام نداده‌اند و هنوز تصمیمی برای آغاز فعالیت آنها اتخاذ نشده است.

به گفته ابراهیمی‌نیا اوج فعالیت این صنف در ایام اعیاد شعبانیه و عید نوروز بود و معمولا قبل از شروع ماه مبارک رمضان نیز تعداد رزروی‌ها برای برگزاری مراسم نامزدی و عقد زیاد است؛ در ایام ماه مبارک رمضان نیز مراسم افطاری‌های بزرگ در تالارها برگزار می‌شد اما درحال‌حاضر امکان فعالیت برای صنف تالارهای پذیرایی وجود ندارد.

ابراهیمی‌نیا تشریح کرد: درحال‌حاضر ۷۰۰ تالار پذیرایی عضو اتحادیه هستند که اگر برای حمایت از آنها اقدام نشود، بعد از برداشتن ممنوعیت فعالیت از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا حداقل ۵۰ درصد آنها قادر به ادامه فعالیت اقتصادی نخواهند بود.

نایب‌رئیس دوم اتاق اصناف تهران ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ناشناخته بودن آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای برای حفظ سلامت مردم الزامی است اما مساله اساسی این است که پس از عبور از این بحران نباید با انباشت صنوف ورشکسته مواجه شویم.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران تصریح کرد: در نامه‌های مکرر از اتاق اصناف ایران درخواست کرده‌ایم تا با رایزنی با مسوولان نسبت به جبران ضرر و زیان این صنف و حمایت از آنها اقدام شود زیرا در غیر این‌صورت بیش از ۵۰ درصد این صنف ورشکسته شده و از چرخه فعالیت اقتصادی خارج خواهند شد که این امر منجر به بیکاری تعداد زیادی از نیروی انسانی فعال در این صنف می‌شود.

ابراهیمی‌نیا خاطرنشان کرد: در مذاکرات صورت گرفته با مسوولان دولتی مقرر شد به ازای هر نیروی انسانی ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان وام به صاحبکار پرداخت شود اما هنوز این شعار حمایتی از اصناف به مرحله اجرا در نیامده است تا صاحبان صنوف حداقل کمی دلخوش باشند.

وی درباره میزان ضرر و زیان فعالان صنف تالارهای پذیرایی می‌گوید: طبق محاسبات انجام شده حداقل ضرر و زیان در تالارهای کوچک و مناطق پایین‌شهر که اجاره آنها ۵۰ میلیون تومان است با احتساب هزینه کارگر و کالاهای غیرقابل مصرف و سودی که بابت تامین پول برای بازگرداندن بیعانه مشتریان پرداخت کرده‌اند، در این سه ماهه ۵۰۰ میلیون تومان است. رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی اظهار می‌کند: ضرر و زیان در تالارهای پذیرایی بزرگ و مناطق شمال شهر به بالای دو میلیارد تومان می‌رسد.

این فعال صنفی خاطرنشان می‌کند: یکی از دردسرهای فعالان صنف تالارهای پذیرایی پول‌های با بهره‌ای است که از بازار برای بازپرداخت بیعانه مشتریان گرفته‌اند، که لازم است نسبت به حل این معضل اقدام شود. چندان تفاوتی ندارد که در کدام رسته صنفی فعالیت داشته باشید، مهم این است که بتوان در این روزهای سخت اقتصادی یک صنف را با توجه به نقشی که در کاهش میزان اشتغال داشته است، زنده و سر پا نگه داشت.